Olympiakomitean Susanna Rahkamo: ”Suomella ei ole huippu-urheilustrategiaa”

Suomen olympiakomitean ensimmäinen varapuheenjohtaja Susanna Rahkamo toteaa, että Olympiakomitean johtotähti on ollut hukassa.

Suomen olympiakomitean ensimmäinen varapuheenjohtaja Susanna Rahkamo kertoo videolla, miten Suomessa olemattomasta jäätanssista tehtiin menestys.

Suomen Olympiakomitean ensimmäinen varapuheenjohtaja Susanna Rahkamo sanoo, että Suomelta puuttuu strategia huippu-urheilun menestykseen.

– Kisat ovat armottomat. Välillä tulee voittoja ja välillä häviöitä, Rahkamo toteaa.

Hän kuitenkin muistuttaa jokaisen urheilijoista pistävän elämänsä likoon siihen, että he harjoittelevat kohti maailman kärkeä. Näitä urheilijoita tarvitaan myös jatkossa.

Rahkamon mielestä se, että Suomelle ei tullut yhtään mitalia olympialaisista, on asia, josta täytyy nyt todella keskustella.

– Suomella ei tällä hetkellä ole huippu-urheilustrategiaa, hän summaa.

Suomessa ei ole määritelty sitä, miten me pystymme voittamaan, mikä on se kilpailuetu, mitä me pystymme tuottamaan, jotta pärjäämme globaalissa kilpailussa, Rahkamo selventää.

– Täytyy määritellä, mitkä ovat ne asiat, mihin me uskomme. Siitä syntyy menestystä, Rahkamo tietää.

Susanna Rahkamo seisoo hymyillen kädet rennosti taskuissa. Takana pihlaja puita.
Kuva: Susanna Pesonen / Yle

Olympiakomitean visioksi valikoitui kansan liikuttaminen

Rahkamo istuu itse Suomen Olympiakomitean hallituksessa. Miksi huippu-urheilustrategiaa ei siis ole?

– Se ei ole ollut meidän agendalla. Olympiakomiteaa on viety liikkumattomuuden ratkaisijaksi globaalin huippu-urheilumenestyksen tavoittelemisen sijasta, Rahkamo kertoo.

Olympiakomitean jäsenjärjestöt valitsivat neljä vuotta sitten, että ne lähtevät viemään kansan liikuttamista Olympiakomitean visiona eteenpäin.

Liikkumattomuuden ehkäisyn linjaa on ajanut mm. Jan Vapaavuori, joka valittiin Olympiakomitean puheenjohtajaksi neljä vuotta sitten.

– Nyt meidän pitää käydä todella sitä keskustelua, että mikä on Olympiakomitean tarkoitus, Rahkamo painottaa.

Rahkamo itse ajaa linjaa, jossa Olympiakomitea keskittyisi nimenomaan huippu-urheiluun.

– Kyllä se minun mielestäni on nimenomaan Olympiakomitean ydintehtävä.

Suomi ei pärjännyt olympialaisissa verrokkimaihin Ruotsiin, Norjaan ja Tanskaan nähden.

– Vuonna 2010 (Risto) Niemisen ryhmä oli tehnyt huippu-urheilustrategian. Sitten tuli vielä huippu-urheilun muutosryhmä, joka miettii, miten se strategia voisi jalkautua. Tätä työtä oli tehty neljä vuotta tavoitteena olla paras Pohjoismaa, Rahkamo muistaa.

Sitten koko strategia vesitettiin, kun haluttiin olla maailman liikkuvin kansa.

Katso koko Susanna Rahkamon haastattelu 8 minuuttia -ohjelmassa: