Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen yt-neuvottelut alkavat ensi viikolla

Neuvottelujen tavoitteena on 4-5 miljoonan euron säästöt henkilöstökuluista.

Seinäjoen keskussairaalan päivystys ulkoa päin kuvattuna.
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella alkavat yt-neuvottelut ensi maanantaina. Neuvottelut koskevat koko henkilöstöä, mutta erityispainopisteenä on esihenkilö- ja asiantuntijarakenne. Kuva: Veli-Pekka Hämäläinen / Yle

Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen yhteistoimintaneuvottelut aloitetaan ensi maanantaina, 19.8. Neuvottelut koskevat koko henkilöstöä.

Lakisääteisesti neuvottelut kestävät vähintään kuusi viikkoa, mutta tarkempaa aikataulua niille on Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen aluehallituksen puheenjohtaja Lasse Hautalan mukaan hankala antaa.

Neuvottelut koskevat kaikkia työntekijöitä, mutta erityispainopiste on esihenkilö- ja asiantuntijarakenteessa. Tämä johtuu siitä, että organisaatiossa pyritään yksinkertaistamaan esihenkilötyötä, työnjohtoa ja asiantuntijatehtäviä.

– Lähtökohtaisestihan meillä on pulaa auttavista käsistä eli asiakaspalvelutyötä tekevistä. Yt-neuvotteluilla pyritään vaikuttamaan sellaiseen kohderyhmään, jolla olisi mahdollisimman vähän vaikutusta palvelutuotantoon, Hautala sanoo.

Menettely voi johtaa esimerkiksi työnkuvien ja työpisteiden muutoksiin, lomautuksiin ja viimeisenä myös irtisanomisiin.

– Tässä vaiheessa ei voi arvioida montako tulee irtisanottaviksi tai tuleeko ylipäätään yhtäkään. Meillä on noin 10 500 työntekijää, ja seuraavan kolmen vuoden aikana meillä jää eläkkeelle jo noin 500 henkilöä, Hautala kertoo.

Henkilötyövuosina tämä tarkoittaa noin 70 henkilötyövuoden vähentämistä. Arvio tarkentuu yt-menettelyn edetessä. Säästöä henkilöstöstä haetaan 4-5 miljoonaa euroa.