Tutkija herättelee perheitä torjumaan digilaitteiden liikakäyttöä

Suomalaiset suhtautuvat teknologiaan kritiikittömästi, toteaa erikoistutkija Kristiina Tammisalo Turun yliopistosta. Se vaikuttaa Tammisalon mukaan myös perhesuhteisiin.

Erikoistutkija Kristiina Tammisalo kertoo miksi teknologiasta on tullut isäntä rengin sijasta.

Turun yliopiston erikoistutkija, sosiologi Kristiina Tammisalo uskoo, että Suomessa kaivataan asennemuutosta teknologian käytössä. Asennemuutos koskee sekä lapsia että aikuisia.

Tammisalon mukaan Suomessa tehdään edelleen digiloikkaa. Nyt pitäisi kuitenkin reagoida myös teknologian tuomiin haasteisiin, esimerkiksi digilaitteiden liialliseen käyttöön.

– Kyse on intiimistä elämän osa-alueesta, joka on tärkeä hyvinvoinnille, Tammisalo muistuttaa.

Tammisalo on tehnyt väitöstutkimuksen viestintävälineiden käytöstä perheenjäsenten kesken. Hänen mukaansa kodin seinien sisäpuolella tapahtuva median käyttö voidaan jakaa karkeasti kahteen. Se on sitä, mitä tapahtuu henkilökohtaisesti omalla laitteella ja yksin ja sitten on sitä mitä tehdään yhdessä.

– Yhä enemmän siitä median käytöstä on yksinkäyttöä. Se ei ole millään lailla jeattua perheessä, hän tietää.

Koko ajan taskussa kulkevassa laitteessa jokaisella on sitä kaikkein kiinnostavinta sisältöä.

– Se laite pitää sisällään paljon arjessamme tarvittavia työkaluja, mutta myös koko ajan keskenään käyttäjän ajasta kilpailevia, suosituimpia sovelluksia, tutkija toteaa.

Yhä lisääntyvällä henkilökohtaisella median käytöllä on pitkällä aikavälillä negatiivisia vaikutuksia perhesuhteisiin, hän summaa.

Katso erikoistutkija Kristiina Tammisalon koko haastattelu 8-minuuttia -ohjelmassa.