Hieno nainen on naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri, joka työskentelee keskisuuressa suomalaisessa kaupungissa. Viime vuosina hänet on tavattu enemmän hallinnon parissa ihmettelemässä.
Hahmossa on paljon yhtäläisyyksiä sen luojaan, Kymenlaakson johtajaylilääkäri Marja-Liisa Mäntymaahan.
Yli 15 vuoden ajan Mäntymaan mukana kulkenut sarjakuvahahmo Hieno nainen on ilahduttanut lähinnä työkavereita, perhettä ja lähipiiriä. Viime aikoina paikallinen hyvinvointialue on julkaissut niitä myös omilla Instagram-sivuillaan.
– Taipumus piirtelyyn on ollut pienestä pitäen tai viimeistään opiskeluajoista. Vihkon reunat ovat täyttyneet tilanteisiin sopivilla pienillä tuherruksilla ja piirustuksilla, kertoo Marja-Liisa Mäntymaa.
Hieno nainen syntyi, kun töissä tai kotona sattuneet huvittavat hetket piti saada muistiin. Sarjakuvapiirokset olivat siihen hyvä tapa. Aiheet ovat seuranneet työnkuvan muuttuessa.
Varhaisimmat sarjakuvat sijoittuvat naistentautien ja synnytysten maailmaan.
Yksi taiteilijan omista suosikeista on piirros, joka esittelee sukkahousuniksejä synnytyssaliin.
Kun työtehtävät ovat muuttuneet hallinnolliseksi, on sarjakuviin tullut mukaan erityisesti hallinnossa käytetty kieli: ammattislangi eli jargon.
– Hallinnossa on oma jargoninsa, josta tulee jatkuvasti syötettä tämmöisiin piirustustehtäviin. Hieno kielenkäyttö ei välttämättä ole aina niin kauhean hienoa, kun sitä lähtee oikein perkaamaan, että mitä todellisuudessa sen takana on, sanoo Marja-Liisa Mäntymaa.
Hienon naisen avulla johtajaylilääkäri voi ilmaista ajatuksiaan toisella tavalla, mutta ihan mitä tahansa ei piirroshahmokaan suustaan päästele.
– Ei voi olla törkeä tai piirtää mitään sellaista, joka voisi loukata jotakuta. Mutta pientä hykerrystä voi toki aiheuttaa, sanoo Mäntymaa.
Katso videolta kuinka Marja-Liisa Mäntymaa piirtää Hienon naisen.
Marja-Liisa Mäntymaa jää eläkkeelle Kymenlaakson johtajaylilääkärin tehtävästä lokakuun alussa.
Mäntymaan viimeisiä työvuosia ovat värittäneet korona ja sote-uudistus sekä viimeisimpänä sairaala- ja päivystysverkkoon liittyvä keskustelu. Hyvinvointialueen kaltainen organisaatio ei koskaan tule valmiiksi, mutta Kymenlaakso on Mäntymaan mielestä hyvällä tiellä.
”Työ on vaativaa ja kehittämistä on vielä edessä, mutta sanoisin, että kyllä kehtaan eläkkeelle jäädä.”
Hieno nainen jatkaa elämäänsä eläkeläisenä ja keskittyy sukan kutomiseen sekä lastenlasten hoitoon.
– Saattaa hän ehkä jotain pientä työn poikastakin tehdä. Jos ei tämä työelämä riitä, niin voi mennä vaikka tuonne valtakunnan tasolle seuraavaksi. Sieltä kyllä aiheita riittää.