Myllykosken vanha tehdasalue Kouvolassa näyttää entistä lupaavammalta uuden datakeskuksen sijainniksi.
Datakeskusyhtiö Atnorthin kohdehankintapäällikkö Arttu Ruismäen mukaan juuri on selvinnyt, että sähköä riittää alueelle varmasti.
– Vaatii pientä säätöä, mutta onnistuu, Ruismäki sanoo.
Datakeskukset vievät sähköä karkeasti ottaen tehtaan verran. Islantilaisyhtiö Atnorth rakentaa jo Ummeljoen puolelle Kymijokea datakeskusta. Se vie ensimmäisessä vaiheessa sähköä noin 60 megawattia.
Atnorth ja Myllykosken tehdasalueen omistava Redeve allekirjoittivat alkuvuodesta aiesopimuksen 24 hehtaarin alueesta, joka sijoittuu Myllykosken tehdasrakennusten pohjoispuolelle. Alueella ei ole kuin yksi vanha rakennus.
Mitä säilytetään?
Ruismäen mukaan neuvottelut Redeven kanssa etenevät hyvin. Nyt yhtiöt ja kaupunki käyvät läpi sitä kuinka paljon vanhasta tehdasalueesta tulee säilyttää, eli koko aluetta käydään läpi.
Työtä helpottaa se, että alueesta on tehty rakennushistoriallinen selvitys.
Redeven toimitusjohtajan Jari Lahtisen mukaan muutaman vuoden sisällä saadaan selvyyttä rakennusten kohtaloon. Kouvolan kaupunki on osaltaan kartoittamassa aluetta ja suunnittelee asemakaavan päivittämistä.
Redeve osti tehdasalueen vuonna 2018. Sen jälkeen alueelle ei ole tullut mitään ennen Atnorthin avausta.
Lahtinen uskoo, että käänne parempaan on käynnissä. Alueelle voi tulla datakeskusta, mutta muitakin toimijoita.
– Minulla on vahva usko, että viiden vuoden sisällä alueen kohtalo ratkeaa.