Suomi jäi Pariisin olympialaisissa ensimmäistä kertaa ilman yhtäkään mitalia. Pettymysten jälkipyykki jatkui tällä viikolla, kun neljä nimettömänä pysyttelevää urheilijaa julkaisi avoimen kirjeen.
Kirjeessä he kritisoivat rajusti Suomen joukkueen ja erityisesti joukkueen johdon toimintaa kisoissa.
Suomen olympiakomitean puheenjohtaja Jan Vapaavuori sekä entinen kilpakävelijä ja kilpakävelijä Aku Partasen valmentaja Valentin Kononen vierailivat perjantaina Ylen aamussa kommentoimassa asiaa.
– Urheilijoiden kirjeessä kiinnitettiin huomiota muun muassa siihen, että valtionjohdon eli pääministerin ja presidentin vierailut kisakylässä olivat jotenkin haasteellisia. Sitä minun on vaikea ymmärtää. Näin on aina ollut. Urheilijoille on viestitetty etukäteen, että he tulevat, ja siellä ei tarvitse olla paikalla, Vapaavuori sanoo.
Kirjeessään urheilijat syyttävät johtoa apaattisuudesta ja intohimottomuudesta huippu-urheilua ja urheilijoita kohtaan.
– En tiedä, kehen se kohdistuu. En usko, että se kohdistuu minuun. Vaikea kysymys, Vapaavuori pohtii.
– Kirjeessä urheilijat ottivat kantaa myös terveydenhuollon toimivuuteen. Terveydenhuoltojärjestelmän toimintaan liittyvät väitteet on otettava erittäin vakavasti, Vapaavuori sanoo.
”Urheilijat pelkäävät”
Urheilijoiden julkaisemassa kirjeessä Valentin Kononen kiinnitti huomiota erityisesti siihen, että urheilijat julkaisivat sen nimettömänä.
– Kirje oli rönsyilevästi kirjoitettu. Mutta se, mitä ei ollut kirjoitettu, oli tärkein siinä kirjeessä. He eivät uskalla tulla omilla nimillään ulos, koska he pelkäävät.
Kononen sanoo keskustelleensa aiheesta joidenkin urheilijoiden kanssa, jotka eivät ole kirjeen kirjoittajia.
– He pelkäävät, että jos he sanovat kritiikkiä, he menettävät tukia ja heidän asemansa vaikeutuu, Kononen sanoo.
– Meiltä puuttuvat tietynlainen ilo, yhteisöllisyys ja empaattisuus tästä kuviosta. Niitä on hirveän vaikea mitata, mutta sen tuntee kisakylässä, Kononen jatkaa.
Jan Vapaavuoren mukaan on huolestuttavaa, jos tilanne on aidosti tällainen.
Olympiakomitean puheenjohtaja on Konosen kanssa samaa mieltä siitä, että suomalaisilla on paljon opettelemista ilon ja yhteisöllisyyden lisäämisessä. Hän käyttää esimerkkinä muita Pohjoismaita ja sanoo, että niissä huippu-urheilijat ja valmentajat viettävät enemmän aikaa toistensa kanssa yli lajirajojen.
Tsemppihenkeä kaivataan
Valentin Kononen haluaa, että taaksepäin katsomisen sijaan tilanteessa alettaisiin katsoa tulevaisuutta. Hän toivoo eri tahojen kokoontuvan saman pöydän ääreen miettimään, miten olympiavoittajia ja maailmanmestareita tehdään.
– Tsemppihenki ja myönteisyys pitää saada eteenpäin. Me kaikki olemme yhteisellä asialla.
Vapaavuoren mukaan nykyisen tilanteen ymmärtäminen vaatii analysointia.
– Voin tässä luvata, että me pistämme meidän asiantuntijamme – joilla tarkoitan heitä, joihin urheilijat varmasti luottavat, kuten lääkäreitä ja kisapappeja ja muita – analysoimaan tätä asiaa.
Olympiakomitean puheenjohtaja näkee, että vasta analyysin kautta pystytään miettimään, miten tästä eteenpäin toimitaan.
Myös hän muistuttaa, että asioiden edistäminen vaatii yhteistyötä laajan verkoston eri toimijoiden välillä.
– Se vaatii sitä, että keskustelu pysyy asiassa.
Kivuliaita valintoja
Valentin Kononen nostaa esiin urheilijoiden tarpeen saada ympärilleen asiantuntijoita, jotka hakevat tietoa siitä, miten erilaiset urheilijan arkeen liittyvät asiat tehdään eri puolilla maailmaa.
– Urheilijoiden kanssa keskustellessani jokainen sanoi samaa, että he ovat itse kaivaneet nämä tiedot jostakin. Eli huippu-urheilijan arjessa ei ole sitä prosessia johdettu, Kononen sanoo.
Jan Vapaavuoren mukaan Suomessa tuetaan valmentajia ja urheilijoiden arkeen järjestetään esimerkiksi ravitsemusterapia-apua.
– Mutta on tietenkin näin, että jos se kohdistuu hyvin laajalle porukalle kilpaurheilijoita, silloin potentiaaliset mitalinsaajat eivät ehkä saa sitä riittävästi, Vapaavuori sanoo.
Hänen mukaansa Suomessa pitää uskaltaa tehdä enemmän valintoja, vaikka ne ovat kivuliaita.