Palloliiton kurinpito on langettanut AC Oululle sakkorangaistuksen rasistisesta huudosta Veikkausliigan ottelussa 10.8. AC Oulu – FC Inter. Sakko on 700 euroa.
Ottelun erotuomari Mohammad Al-Emara kuuli katsomosta rasistisen huudon, jonka vuoksi hän keskeytti ottelun. Tuomarin mukaan huuto kohdistui häneen itseensä ja hän oli erittäin tuohtunut tapahtuneesta. Hän peräsi vastuuta katsojilta, faneilta ja ottelun järjestäviltä tahoilta.
Asiaa selvitettiin ottelun jälkeen. Oululaisseura päätti, että rasistiseen huutoon syyllistynyt katsoja ei pääse jatkossa AC Oulun kotiotteluihin. Lopullista porttikieltoa ei voida lain mukaan määrätä, vaan kyseisen katsojan pääsy peleihin katsotaan tapauskohtaisesti.
AC Oulun toimitusjohtaja Jani Kotikankaan mukaan sakon suuruus yllätti, koska aiemmin vastaavanlaisesta tapauksesta sakko oli 400 euroa.
– Mutta emme valita, vaan maksamme sakon. Olemme jo ottaneet merkittävät lisäkeinot käyttöön rasismin kitkemiseksi katsomoista, kuten ilmiantonumeron ottelutapahtumiin, kertoo Kotikangas.
Palloliiton pääsarjatason kotijoukkueille on langetettu sakkoja rasistisista huudoista aiemminkin. Sakkojen määrät vaihtelevat 500–1 000 euroon.