Satakunnan aluevaltuusto on päättänyt keskittää maakunnan sote-palveluita ensi vuodesta alkaen. Keskusta teki aluevaltuuston kokouksessa asiasta palautusesityksen ja hylkäysesityksen, jotka eivät kuitenkaan keränneet riittävästi ääniä tuekseen.
Maakunnan sote-keskukset sijaitsevat siis ensi vuodesta alkaen Raumalla, Ulvilassa, Harjavallassa, Eurassa, Huittisissa, Kankaanpäässä sekä Porissa. Porissa on kaksi sote-keskusta: Maantiekadulla ja Puuvillassa.
Palveluiden keskittämisellä säästöjä
Sote-keskuksiin aiotaan keskittää sosiaali- ja terveyspalvelujen vastaanottoa, kuvantamista ja näytteenottoa. Osassa keskuksista olisi myös esimerkiksi vuodeosastoja.
Palveluverkkouudistuksella arvioidaan saatavan vuosikymmenen loppuun mennessä 12–13 miljoonan euron säästövaikutus.
Ennen palveluverkkopäätöstä aluevaltuustolle esiteltiin talouslukuja: tänä vuonna alueen alijäämä on arvion mukaan toteutumassa yli 30 miljoonaa euroa ennakoitua huonompana ja alijäämää on kertymässä yli 87 miljoonaa euroa. Taustalla on pääosin ostopalveluiden kasvu.
Minimipalvelut joka kunnassa
Jatkossakin jokaisessa Satakunnan kunnassa säilyy edelleen jonkinlainen sote-piste. Tämä tarkoittaa minimitasolla, että kunnissa on ainakin hoitajavastaanotto. Neuvolapalvelut luvataan turvata.
Palveluita vähenee muun muassa Eurajoelta, Nakkilasta, Kokemäeltä ja Säkylästä.
Keskusta vastusti: Ei tuota säästöjä
Keskustan valtuustoryhmä vastusti palveluiden keskittämistä. Ryhmän mielestä palvelujen keskittäminen ei tuota odotettuja säästöjä.
– Kunnon vaikutusarviointia ei ole tehty, ja aluevaltuustolle tuotu esitys on heikosti valmisteltu. Palvelujen keskittämisen jälkeen sote-keskuksissa tulee tukalat ajat. Olemmeko riittävän tietoisia palveluverkon keskittämisen riskeistä? Jari Lepistö (kesk.) kysyi valtuustossa.
Keskustan riveistä esitettiin huolta myös Porin palvelujen keskittämisestä kahteen sote-keskukseen. Puolue teki ensin palautusesityksen, joka sai vahvasti tukea muun muassa vasemmistoliitosta. Perussuomalaiset, kristillisdemokraatit ja vihreät hajosivat äänestyksessä.
Demareissa ja kokoomuksessa seistiin käsittelyn jatkamisen takana.
– Jokaisen asukkaan tarpeet tulevat katettua. Olemme päättämässä nyt verkostosta, emme siitä, mitä palveluita kunnissa on, Marja-Leena Alho (kok.) totesi.
Keskustan palautusesitys kaatui äänin 39–30. Lounastauon jälkeen äänestettiin keskittämisen hyväksymisestä. Keskittämisesitys voitti äänin 42–23. Jälkimmäisessä äänestyksessä annettiin lisäksi kaksi tyhjää ääntä, kaksi valtuutettua oli poissa.
Palveluita aletaan siis keskittää. Satakunnan aluevaltuuston kokouksessa tuli maanantaina ilmi myös, että palvelujen keskittämisen lisäksi edessä on lähiaikoina myös palvelumaksujen korotuksia ja uusia yt-neuvotteluja. Johtaja Kirsi Varhilan mukaan muita vaihtoehtoja ei ole.