Aluehallintovirasto tarkastaa lähiviikkoina ulkomaisten marjanpoimijoiden oloja Itä-Suomessa.
Tarkastusten kohteena ovat muun muassa poimijoiden asuinolot ja se, että he ovat saaneet riittävän perehdytyksen työhönsä.
– Tarkastajat käyvät läpi marjalakiin liittyviä velvoitteita, jos siellä on marjalain alaisia poimijoita. Työsuhteisten poimijoiden osalta tarkastetaan työsuhteeseen liittyviä asioista, sanoo Itä-Suomen aluehallintoviraston työsuojelun vastuualueen johtaja Markku Rautio.
Kolme vuotta sitten voimaan astuneen niin sanotun marjalain tavoitteena on parantaa luonnontuotteita keräävien ulkomaalaisten oikeudellista asemaa.
Koko Itä-Suomen alueella on aluehallintoviraston mukaan noin 500 ulkomaista poimijaa. Suomeen on tälle kaudella saapunut noin 750 ulkomaista poimijaa.
Avin tarkastajat tekevät valvontaa Pohjois-Karjalan, Pohjois-Savon ja Etelä-Savon alueella ainakin tällä ja ensi viikolla.
Ei räikeitä rikkomuksia
Pohjois-Suomessa ja Kainuussa tehdyissä tarkastuksissa ei Raution mukaan ole toistaiseksi löytynyt räikeitä rikkomuksia.
– Puutteita on ollut esimerkiksi siinä, että ei ole annettu työntekijöiden kielellä ohjausta. On ollut myös puutteita viranomaisten yhteistietojen näkyvillä pitämisessä, hän sanoo.
Pieniin puutteisiin puututaan ohjeilla. Räikeämpien tapausten korjaamiseksi voidaan antaa uhkasakko. Järein keino on rikosilmoitus.
Raution mukaan uhkasakkoihin tai rikosilmoituksiin ei ole tänä vuonna tarvinnut turvautua Suomessa.
– Tarkastukset ovat kuitenkin olleet aika alustavia, eikä esimerkiksi palkanmaksuista tai työajoista ole välttämättä tehty vielä havaintoja.
Tarkastuksista kertoi ensimmäisenä Savon Sanomat.