RaiPa. SaiPe.
Raipen pojat -kahvimuki. Raipen rakuunat -t-paita.
Pöhinästä SaiPan ympärillä voi päätellä, että Lappeenrantaan on saapunut oikea lätkämessias, joka vapauttaa Kisapuiston vuosikausien häpeästä.
Hän on tietysti Raimo Helminen, suomalainen jääkiekkolegenda.
On aidosti sykähdyttävää seurata, kuinka nopeasti SaiPaa pitkään ympäröinyt alakulo on vaihtunut iloon ja toiveikkuuteen. SaiPa on pelannut Helmisen johdolla ennakkoluulotonta ja raikasta jääkiekkoa.
Samalla on hämmentävää, että huomio on SaiPan osalta keskittynyt lähes yksinomaan Helmiseen.
Hämmentävää, mutta ei yllättävää.
Härmässä valmentajakeskeisyys on dominoinut kiekkokeskustelua aivan liian pitkään. Siitä me toimittajat olemme pitkälti vastuussa. Suomessa on juututtu kinastelemaan siitä, kuka valmentaa peliä oikein ja kuka väärin. Hohhoijaa.
Älkää toki ymmärtäkö väärin. Raipelle saa ja kannattaa hurrata. Mutta kaikkein tärkeintä ei saisi unohtaa. Sitä Helminen nähdäkseni yrittää koko ajan tuoda omalla tavallaan esiin.
Ylen asiantuntija Topi Nättinen tiivisti sen kolmeen sanaan. Peli kuuluu pelaajille.
Pelin antaminen pelaajille ei tietenkään tarkoita sitä, että valmentajan rooli joukkuepelissä olisi jotenkin vähäinen.
Ei, päin vastoin. Kyse on vain valmentajan roolin ymmärtämisestä. Siitäkin voi kuunnella lisää yllä olevalta videolta.
Kirjoitin viikko sitten, että Suomessa ei ole riittävästi uuden polven valmentajia, jotka olisivat päässeet kokemaan kaikkea sitä, mitä valmentajan tulisi työssään kokea. (Samalla taisin taas syyllistyä liikaan valmentajakeskeisyyteen, hups!)
Helminen on kokenut riittävästi. Erityisesti pelaaja-, mutta myös valmentajaurallaan. Raipella todella riittää pelaajille annettavaa. Sen voi jokainen havaita vaikkapa SaiPan alkukauden otteista.
Helminen ei taida liiemmin miettiä omaa uraansa. Hänen tapansa toimia vaikuttaa paraatiesimerkiltä siitä, mistä valmentamisessa pitäisi aina olla pohjimmiltaan kyse. Pelaajien auttamisesta. Ei valmentajan egon pönkittämisestä, urasuunnittelusta tai siitä, kuka valmentaa oikein tai väärin.
Koripallovalmentaja Henrik Dettmann vei ajatuksen vielä aavistuksen pidemmälle. Dettmannin työhuoneen ovessa lukee: ”pelaajien palvelija”.
Niin voisi lukea myös SaiPan valmentajakopin ovessa. Helminen haluaa pelaajat keskiöön. Hän tietää, että peli kuuluu pelaajille.
Kannattaisi varmaan kysyä asiaa Helmiseltä itseltään. Mitä hän tavoittelee? Mihin hän valmennuksessaan pyrkii?
Uskon tietäväni vastauksen.
Lyön isosta summasta vetoa, että Raipen vastaus kuuluu kähisevällä Tampereen murteella kutakuinkin näin: ”Kyä mää yritän auttaa poikia pelaamaan.”
Ja siitähän pojat tykkäävät.
Ylen Jääkiekkokierros välittää SM-liigan ottelut suorana keskiviikkoisin Radio Suomessa ja perjantaisin sekä lauantaisin Yle Areenassa.
Perjantaina 27.9. kello 18.30 ottelut HPK–Kiekko-Espoo, KalPa–Jukurit, KooKoo–Sport, Lukko–HIFK, Tappara–Kärpät, Ässät–TPS sekä kello 19.30 Pelicans–Ilves. Tampereella juhlitaan Jukka Peltolaa, jonka pelinumeron 81 Tappara jäädyttää.