Van Goghin tauluja heitettiin taas keitolla Lontoossa, kun edellisestä iskusta oli juuri annettu vankeustuomiot

Taulut eivät vahingoittuneet iskussa. Poliisi on ottanut ilmastoaktivistit kiinni.

Vuonna 2022 keittoa Vicent van Goghin taulujen päälle heittäneet aktivistit saivat pitkät vankeusrangaistukset.

Kolme aktivistia on heittänyt keittoa kahden Vincent van Goghin auringonkukkamaalauksen päälle Lontoon National Galleryssä. Taulut eivät vahingoittuneet.

Aktivistit kuuluvat britannialaiseen Just Stop Oil -ilmastoaktivistiryhmään. Poliisi on ottanut heidät kiinni.

Järjestö on julkaissut uusimmasta iskusta videon X-tilillään.

Tempaus tapahtui vain muutama tunti sen jälkeen, kun kaksi aktivistia oli tuomittu Lontoossa samanlaisesta vuonna 2022 tapahtuneesta iskusta. Myös tuolloin aktivistit heittivät tomaattikeittoa van Goghin Aurinkonkukkia-teoksen päälle.

Toinen aktivisteista tuomittiin vahingonteosta kahden vuoden ja toinen 20 kuukauden vankeusrangaistukseen.

Tuolloinkaan maalaus ei kärsinyt vahinkoja, mutta sen suojana oleva turvalasi vahingoittui. Tomaattikeitosta aiheutui 10 000 punnan eli noin 12 000 euron vahingot taidemuseolle.

Hollantilaisen van Goghin 1880-luvulla maalaaman Auringonkukkia-teoksen teoksen arvo on noin 35,7 miljoonaa euroa.

Lähtet: Reuters, AFP, AP