Hallitus haluaa muuttaa marjanpoiminnan metsissä turismista työsuhteiseksi.
Hallitus antoi eilen torstaina esityksen, jonka mukaan luonnonmarjanpoimintaa ei enää rinnastettaisi turismiin, vaan yritysten tulisi palkata poimijat työsuhteeseen maahantulon mahdollistamiseksi.
Turistiviisumilla työskentelevien marjanpoimijoiden olosuhteissa on ollut runsaasti viime vuosina ongelmia. Usean suuren marjayrityksen entiset toimitusjohtajat ovat parhaillaan oikeudessa epäiltynä ihmiskaupasta.
Nyt annettu lakiesitys parantaa viranomaisten mahdollisuuksia valvoa poimijoiden oikeuksien toteutumista, sanoo työministeri Arto Satonen tiedotteessa.
Työsuhde takaa poimijoille vähimmäisansion ja poimijoiden oikeuksien toteutumista voitaisiin valvoa kattavammin sekä oleskelulupaa hakiessa ja maahantulon jälkeen.
Käytännössä luonnonmarjanpoimijoiden maahantulo tapahtuisi samoilla edellytyksillä kuin esimerkiksi puutarhanmarjanpoiminnassa ja muilla vastaavilla aloilla, mikäli eduskunta hyväksyy lakialoitteen.
Esitettyjen muutosten kausityölakiin ja -asetukseen on tarkoitus tulla voimaan alkukeväästä 2025.
Marjanpoimijoiden aseman parantaminen on osa hallituksen työperäisen hyväksikäytön vastaista toimenpideohjelmaa.