Mistä tunnistaa koulukuvan? Voiko sen aistia, vaikka kuvattavana on aikuinen ihminen?
Valokuvaaja Anni Hartikaisen ja stylisti Maria Brandin uusi valokuvanäyttely sukeltaa koulukuvien syvimpään olemukseen lapsena ja aikuisena.
Torstaina aukeavassa Muistatko mut? -näyttelyssä esitellään tunnettujen henkilöiden koulukuvia ja luodaan samat kuvat uudelleen nykypäivänä.
Kuviin valikoitui henkilöitä, jotka Hartikainen ja Brand halusivat itse nähdä kuvissa. Melkein kaikki pyydetyt suostuivat projektiin.
Mukana ovat esimerkiksi Robin Packalen, Elias Gould, Eini, Veronica Verho ja Paavo Arhinmäki.
Näyttelyssä on esillä viisikymmentä kuvaparia. Muistatko mut? -valokuvanäyttely on esillä Helsingin kauppakeskus Forumissa 17. lokakuuta alkaen kuukauden ajan. Näyttelyyn on ilmainen sisäänpääsy.
Ajatus valokuvaprojektista syntyi reilu vuosi sitten, kun valokuvaaja Anni Hartikainen katseli omia vanhoja koulukuviaan.
Pian työpariksi löytyi Maria Brand, joka stailasi kuvattavat menneiden vuosien tunnelmiin.
Mukana projektissa ovat olleet myös muun muassa maskeeraajat sekä suomalaisista koulukuvista tunnettu Seppälän koulukuvat.
Kuvien tavoitteena oli saada uudesta kuvasta mahdollisimman samanlainen kuin alkuperäinen, aina vaatteiden kuoseja ja kasvojen ilmeitä myöten.
– Mietimme yhdessä, mitä kuvattavat olivat pohtineet sillä hetkellä. Mistä kuvan ilme ja olemus koostuivat, Hartikainen selittää.
Kuvaustilanteet olivat hauskoja ja toisinaan myös koskettavia, varsinkin, kun kuvattavat näkivät itse uuden kuvan vanhan kuvan rinnalla, kuvaaja Anni Hartikainen kertoo.
Oma ikä yllätti mallit
Yksi näyttelyn malleista on juontaja Jenni Poikelus. Sopivan kuvan löytäminen koulukuvista ei ollut hänelle vaikeaa.
– Valitsin sen, jossa muistan erityisesti onnistuneeni: hiukset oli kivasti krepattu ja päällä oli äidin tekemä lempparivillapaita.
Kuvaustilanteessa omat tunteet kuitenkin yllättivät. Poikelus kertoo, että hän ajatteli olevansa ”ihan sama tyttö” kuin 3. luokan kuvassa ja oletti näyttävänsäkin samalta.
Kun kuvia katsoi vierekkäin, Poikelus havahtui siihen, kuinka kauan aikaa kuvien välillä oli kulunut.
– Tajusin yllättävän konkreettisesti oman ikäni. Olo oli oudolla tavalla haikea. Samaistuin enemmän lapsen kuvaan kuin tämänhetkiseen olemukseeni, Poikelus sanoo.
Myös muille kuvattaville tilanne on ollut tunteellinen, taiteilijat kertovat. Lapsuuden kuviin palaaminen on nostattanut niin hyviä kuin huonoja muistoja.
Hartikainen ja Brand istuivat itse kuvattaviksi aivan viimeisinä. Silloin hekin ymmärsivät, miltä muista oli mahtanut tuntua.
– Oli yllättävän vaikeaa löytää ne samat mikroilmeet ja näki, kuinka paljon oli itsekin muuttunut, Maria Brand kertoo.
Muistatko mut? -valokuvanäyttely on nähtävissä 17.10.–17.11. Helsingin kauppakeskus Forumin 0-kerroksessa.