Yli 14 miljoonaa ihmistä on joutunut jättämään kotinsa Sudanissa, kertoo Kansainvälinen siirtolaisuusjärjestö

Kansainvälinen siirtolaisuusjärjestö IOM:n mukaan viime kuusta lähtien Sudanista on paennut noin 200 000 ihmistä.

Vesikanistereita ja -sankoja rivissä maassa, vieressä seisoo ryhmä aikuisia ja lapsia.
Sudanilaisia pakolaisia jonottamassa vettä Farchanan pakolaisleirillä lähellä Itä-Tšadin ja Sudanin rajaa, 07. huhtikuuta. Kuva: EPA

Yli 14 miljoonaa sudanilaista on joutunut pakenemaan kodeistaan Sudanissa joko maan sisällä tai ulkomaille, kertoo Kansainvälinen siirtolaisuusjärjestö IOM.

IOM:n mukaan viime kuusta lähtien Sudanista on paennut noin 200 000 ihmistä.

– 11 miljoonaa ihmistä on maansisäisiä pakolaisia, 3,1 miljoonaa ihmistä on paennut ulkomaille. Yhteensä yli 14 miljoonaa ihmistä on joutunut jättämään kotinsa, IOM:n pääjohtaja Amy Pope kertoi tiedotustilaisuudessa.

Pope lisää, että lukuun sisältyy osittain myös niitä ihmisiä, jotka joutuivat pakenemaan kotiseudultaan ennen sisällissodan alkamista vuoden 2023 huhtikuussa.

YK:n pääsihteeri Antonio Guterres on luonnehtinut sisällissodan repimän Sudanin humanitaarista tilannetta ”painajaiseksi”.

Guterresin mukaan nälkä, taudit ja etninen väkivalta kasvattavat sudanilaisten kärsimystä päivä päivältä.