Perttu Jussila vetäytyy Tampereen pormestarikisasta: ”Onneksi päässäni sittenkin pilkotti järki”

Jussila kertoo Instagramissa, ettei oikeasti halua pormestariksi tai apulaispormestariksi.

Perttu Jussila, Vihreät.
Perttu Jussila aluevaltuuston kokouksessa vuonna 2022. Kuva: Jani Aarnio / Yle

Pirkanmaan vihreiden aluevaltuustoryhmän puheenjohtaja Perttu Jussila on tullut toisiin ajatuksiin Tampereen pormestariksi pyrkimisestä.

Jussila kertoo asiasta Instagram-tilillään.

– En aio olla ehdolla Tampereen vihreiden sisäisessä vaalissa pormestariehdokkaasta, Jussila kirjoittaa.

Jussila avaa päätöksensä taustoja kirjoituksessaan. Hän kuvailee, että kulunut syksy on ottanut enemmän kuin se on antanut. Hän viittaa tällä esimerkiksi odottamattomiin menetyksiin.

– Kaiken tämän yhdistelmä ei yksinkertaisesti mahdollista sitä, että voisin vielä tänä syksynä antaa itsestäni niin paljon, mitä vaatisi esimerkiksi sisäinen vaali ja intensiivinen osallistuminen kuntavaalien suunnitteluun.

Jussila kertoo myös huomanneensa ehdokkaaksi ilmoittautumisen jälkeen, ettei oikeasti halua pormestariksi tai apulaispormestariksi. Häntä kiinnostavat politiikassa enemmän muut tehtävät.

Jussilan mukaan hän on luvannut itselleen aiemmin, ettei lähtisi tavoittelemaan mitään paikkaa, jota ei todella halua.

– Tässä oltiin aika lähellä, mutta onneksi päässäni sittenkin pilkotti järki.

Jussila ei ole jättämässä politiikkaa kokonaan, vaan on ehdolla ensi kevään kuntavaaleissa Tampereella.

Tähän mennessä Tampereen pormestariksi on ilmoittanut pyrkivänsä kaupunginvaltuuston varapuheenjohtaja Jaakko Mustakallio (vihr.) ja kansanedustaja Ilmari Nurminen (sd.).