Pirkanmaan pelastuslaitos on saanut sammutettua energiajätekasan palon Tampereen Ruskossa. Pelastuslaitos kertoi asiasta keskiviikkona iltapäivällä hieman ennen neljää. Tulipalo alkoi jo tiistai-iltana.
Palokunta sammutti kytevää paloa keskiviikkona pitkin päivää. Samalla jätekasaa raivattiin jätteenkäsittelylaitoksesta vastaavan yrityksen koneilla.
Hälytys Ruskoon tuli tiistai-iltana, kun henkilökunta havaitsi kasassa kytöpalon ja aloitti omatoimisen sammuttamisen.
Pirkanmaan pelastuslaitos kertoi aiemmin, että hallissa oli rakennusjätettä, jota murskattiin energiajätteeksi. Palo levisi myös hallin ulkopuolelle.
Mittasuhteet olivat valtavat, koska kyse on yli kymmenen metrin kasasta. Tämä vaikeutti ja hidasti sammuttamista.
Pistävä ja voimakas haju
Aiemmin pelastuslaitokselta oli paikalla neljä yksikköä ja runsaasti muuta kalustoa.
Palosta muodostui savua ja hajua lähialueelle. Tuulensuunta oli paloalueelta Kangasalan Suoraman suuntaan. Haju oli pistävä.
Savusta ei ole ollut vaaraa ihmisille.
Pelastuslaitos neuvoi, että jos pistävä ja voimakas haju tuntuu pahoinvointina, pitää ilmoittaa hätäkeskukseen ja hakeutua itse pois alueelta.
Artikkelia päivitetty 30.10.2024 kello 16.03 pelastuslaitoksen uusilla tiedoilla.