Rovaniemeläiset toivovat matkailun ja asukkaiden huomioimiseen tasapainoa

Tulevaisuuskysely selvitti muun muassa rovaniemeläisten suhtautumista luontoon, työelämään ja matkailuun.

Ilmakuva Jätkänkynttilän korkeimmasta pisteestä.
Kaupunki toteutti asukaskyselyn osana uuden yleiskaavansa laadintaa. Kuva: Juuso Stoor / Yle

Rovaniemeläiset toivovat asukkaiden ja matkailijoiden tarpeiden huomioimiseen tasapainoa, selviää kaupungin tulevaisuuskyselystä.

Rovaniemen kaupunki järjesti kesällä kyselyn, jossa se pyysi asukkaita ottamaan kantaa erilaisiin Rovaniemen tulevaisuutta koskeviin väittämiin. Kyselyyn vastaisi vajaat 500 kaupunkilaista.

Vastausten perusteella asukkaat näkevät matkailun tärkeänä alana Rovaniemelle, ja siihen toivotaan jatkossakin panostusta. Toisaalta rovaniemeläisten tarpeet tulisi huomioida nykyistä paremmin.

Vastaajat suhtautuvat neutraalisti tai myönteisesti siihen, että väestö kasvaa voimakkaasti. Rovaniemellä nähdään olevan tilaa kaiken ikäisille, erilaisissa elämäntilanteissa oleville ja eri taustoista tuleville ihmisille.

Tilapäisen työvoiman saatavuutta pidetään tärkeänä. Tulevaisuuden elinkeinoina vastaajat näkevät matkailun ohella muun muassa kiertotalouden, puolustuksen ja turvallisuuden sekä luovat alat.

Myös luonto nousee voimakkaasti esiin tulevaisuuskyselyn tuloksissa. Ilmastonmuutos ja luontokato tunnistetaan merkittäviksi paikallisiksi riskeiksi Rovaniemellä. Luontoa halutaan hyödyntää eri tavoin, ja puhdas luonto nähdään Rovaniemen valttikorttina.

Tulevaisuuskysely on osa Rovaniemen kaupungin strategisen yleiskaavan laadintaa. Kyselyn tuloksiin voi tutustua tarkemmin kaupungin verkkosivuilla.