Riihimäellä kaupunkilaiset toivovat jouluvaloja Hämeenkadulle. Valaistusta koskevan adressin on allekirjoittanut 600 riihimäkeläistä.
Adressin vastaanottanut elinkeinojohtaja Anna-Riitta Kujala kertoo ilahtuneensa kaupunkilaisten viestistä. Kujala kuitenkin arvioi, että tälle talvikaudelle valoja tuskin saadaan Hämeenkadulle.
Kujala muistuttaa, että kunnissa asioiden toteuttaminen ei tapahdu byrokratiasta johtuen nopeasti.
– Asioiden toteuttamiseen tarvitaan suunnitelma ja siitä poliittinen päätös. Ensin lautakunta, sitten kunnanhallitus ja niin edelleen, jotta toteuttamisen voidaan tehdä rahavaraus.
Ajatus jouluvaloista on Kujalan mielestä hyvä.
– Hämeenkatua voisi ensi kesänä koristella kukilla, ja ehkä niihin rakenteisiin voisi asentaa myös jouluvalot, Kujala pohtii.
Valot yhtenä ideana myös osallistuvassa budjetoinnissa
Riihimäellä on vastikään päättynyt osallistuvan budjetoinnin ideointivaihe, jossa kaupunkilaiset saivat tehdä ehdotuksia muun muassa asuinympäristönsä kohentamiseksi.
Yhtenä ideana on ollut jo muutamaankin kertaan ehdotus Hämeenkadun jouluvalaistuksesta. Ehdotuksen kuvauksessa mainitaan, että valaistuksen voisi toteuttaa esimerkiksi valotaideteoksina, kadun ylittävillä valoköysillä ja kaarilla sekä pylväissä, seinissä ja puissa olevilla elementeillä.
Osallistuvaan budjetointiin liittyvän ehdotuksen mukaan valaistus alkaisi Kolmiopuistosta ja jatkuisi siitä Hämeenaukiota kohti. Ehdotuksessa esitetään Hämeenkadun kaamosvalaistukseen 24 000 euron budjettia.
Ensi vuoden aikana toteutettavista ehdotuksista äänestetään tammikuussa.
Seuraa Kanta-Hämeen uutisia Yle Areenassa ja Ylen verkkosivuilla.