Suomen miesten jalkapallomaajoukkue kohtaa Irlannin Kansojen liigan ottelussa tänään kello 21.45. Studiolähetys TV2:ssa, Areenassa ja Yle-sovelluksessa kello 21.10 alkaen.
Huuhkajien syksy on ollut hyvin negatiivissävytteinen. Tappioputki on venynyt kilpailullisissa otteluissa viiden pelin mittaiseksi.
Onnistujat ovat yksilötasollakin harvassa, mutta toppari Arttu Hoskonen, 27, lukeutuu vahvimmin heidän joukkoonsa.
– Kyllä minä olen mielestäni onnistunut. Tulokset ovat totta kai olleet huonoja ja olemme päästäneet paljon maaleja, joten parantamisen varaa on, mutta yleisellä tasolla olen onnistunut, Hoskonen sanoo Yle Urheilulle Dublinissa.
Tilastot todentavat, että Hoskosen henkilökohtaiset otteet ovat todella olleet joukkueen parhaimmistoa.
Etenkin Englanti-vieraspelissä hän teki tappiosta huolimatta vaikutuksen. Suomalainen valittiin tuolloin WhoScored-tilastopalvelun viikon joukkueeseen.
– Hoskonen oli pitkälti vastuussa siitä, että ottelu pysyi tauolle maalittomana, valintaa perusteltiin WhoScored-sivustolla.
Pelkästään Englantia vastaan Wembleyllä Hoskonen kirjautti 12 purkupalloa, neljä syötönkatkoa ja viisi voitettua kaksinkamppailua.
Koko neljän Kansojen liigan ottelun otannalla Hoskonen on Suomen tilastokärki blokeissa ja puruissa. Hän ei ole rikkonut syksyn peleissä vielä kertaakaan.
– Nuo eivät ainakaan vielä ole voittavia tilastoja. Kuulostaa kuitenkin hyvältä ja kertoo, että olen tehnyt asioita oikein kentällä. Toivottavasti ne alkavat näkyä tuloksissa, Hoskonen toteaa.
Hoskonen nousi A-maajoukkueeseen mukaan ensi kertaa vasta 25-vuotiaana, syksyllä 2022. Huuhkajapaita ei vielä parikymppisenä ollut turkulaisella mielessäkään.
– Päälle kaksikymppisenä aloin tosissaan miettiä jalkapalloa ja sitä, että tästä tulisi ammattini. Ensimmäiset ammattilaissopimukseni menivät vähän pelatessa, enkä ajatellut jalkapalloa enempää, Hoskonen kertoo.
Tässä vaiheessa Hoskonen oli jo pelannut Veikkausliigaa Interissä. Kaudeksi 2022 hän siirtyi HJK:hon ja pelaa nyt kolmatta kauttaan Puolassa Cracovian riveissä.
Ulkomaille hän lähti siis vasta 25-vuotiaana, maajoukkuedebyyttinsä jälkeen.
– Sanoin aina, että on vaikea pakottaa itseään tekemään mitään, mitä ei halua tehdä. Oli enemmän sellaista, että on kiva pelata jalkapalloa. Silloin kiinnosti ehkä enemmän kavereiden kanssa oleskelu ja ulkona oleminen, viikonloppuna baareissa hengaaminen, Hoskonen kertoo.
– Vasta myöhemmällä iällä tuli fiilis, että haluan tehdä jalkapallosta ammatin. Ehkä kasvoin ihmisenä. Palo futikseen tuli myöhemmin.
Huolettomaksi nuoreksi itseään kuvaavaa Hoskosta harjoittelu ei kiinnostanut yhtä paljon kuin joillain muilla. Isossa roolissa muutoksessa oli Interin silloinen päävalmentaja Jose Riveiro.
– En saanut ensimmäisenä vuonna kauheasti peliaikaa. Puhuimme Riveiron kanssa, ja hän sanoi, että ”Arttu, yritä yksi vuosi”. Yritin panostaa futikseen enemmän ja homma alkoi rullaamaan. Tuli minuutteja, pelasin hyvin ja aloin miettiä, että tämä on kivaa, tätä haluan tehdä. Se oli käännekohta.
Baareissa käyminen jäi. Keskittyminen pysyi jalkapallossa vuorokauden ympäri.
– Olin jo 18-vuotiaana lähellä lopettaa jalkapallon, mutta sitten minut pyydettiin Interin edustusjoukkueeseen, Hoskonen sanoo.
Hoskonen kokee, että tarvitsi ulkopuolisen herätyksen, jotta tajusi oman potentiaalinsa.
– Tarvitsin jonkun, joka tosissaan uskoi minuun ja sanoi, että yritä nyt, olet hyvä pelaaja ja sinusta voi tulla hyvä pelaaja.
Mutta mitä Arttu Hoskonen tekisi, jos ei pelaisi jalkapalloa?
– Ei käynyt koskaan mielessäkään, että voisin tehdä mitään muuta kuin pelata jalkapalloa. En ollut missään muussa hyvä. Päätin tehdä tästä ammatin. Ei minua kiinnosta olla toimistossa kahdeksasta neljään.
– Mietin asiaa niin, että ehkä minun oli pakko tehdä muita asioita, että voin keskittyä futikseen. Jos olisin alkanut keskittyä futikseen nuorempana, olisiko minulla tullut myöhemmällä iällä fiilis, että ok, nyt haluan tehdä muita asioita? Hoskonen pohtii.
Takaisin nykypäivään ja Puolaan, oikeastaan jo eteenpäin. Seuraavat askeleet ovat Hoskosella jo mielessä.
– Haluan katsoa, mihin asti rahkeet riittävät. Halu ja motivaatio ovat kovat. Haluaisin pelata Euroopassa top5-sarjoissa. Tietenkin Englanti kiinnostaa ja Italia kiinnostaa maana paljon. Saa nähdä, mitä tapahtuu tämän kauden jälkeen.
Maajoukkueen lähitulevaisuus selviää loppuviikon aikana. Saumat pysyä Kansojen liigan B-tasolla ovat ohuet. Ensin on kaadettava Irlanti torstaina vieraskentällä, jotta sunnuntain Kreikka-otteluun jää vielä panosta.
– En olisi silloin kymmenen vuotta sitten miettinyt, että olisin nyt tässä tilanteessa maajoukkueessa. En sano, että tämä on mikään ihme, koska tiedän, että jos teen jotain asiaa, yleensä lopulta pärjään siinä. Ja tässä sitä nyt ollaan.
Jos jostain yrittää repiä positiivista henkeä tuleviin Irlanti- ja Kreikka-otteluihin, edellinen peli Englantia vastaan Olympiastadionilla päättyi Huuhkajien kannalta plusmerkkisissä tunnelmissa. Hoskonen puski kavennuksen kulmapotkusta ottelun loppuhetkillä.