Puheenaihe
Mihin katosi Toronton maalintekovoima viidellä viittä vastaan? Menneellä kaudella Toronto teki viidellä viittä vastaan eniten maaleja, kaksi vuotta takaperin kolmanneksi eniten. Viime viikkoina ruuti on kuitenkin päässyt kostumaan, vaikka osumia 5–5-pelissä aikaisin torstaiaamuna kolme syntyikin.
Viidessä edeltävässä ottelussa niitä oli syntynyt ainoastaan yksi. Koko kauden mitassa Toronto on tehnyt 2,37 osumaa pelattua tuntia kohden viidellä viittä vastaan. Sijoitus tältä osin on vasta 19:s.
Ylen jääkiekkoasiantuntija kääntää katseen valmennukseen. Toronto erotti menneen kauden jälkeen New Jerseyhin sittemmin palkatun Sheldon Keefen ja palkkasi tilalle puolustusorientoituneen entisen St. Louisin mestarivalmentajan Craig Beruben.
– Siellä tehtiin äärimuutos, kun Keefe lähti ja Berube halusi laittaa peräpään kuntoon. Puolustuspelaaminen halutaan timanttiselle tasolle ja sen kautta on ehkä hanat hieman tukossa. Artistisuutta on viety osalta jätkistä hieman pois, Yle Urheilun jääkiekkoasiantuntija Ismo Lehkonen näkee.
Ykköstykki Auston Matthews on toki ollut viikon päivät pois rivistä loukkaantumisen vuoksi, mutta se ei yksin selitä laahaavaa tahtia. Samaan aikaan vaativana valmentajana tunnetun Beruben äänenpainot ovat alkaneet voimistua.
– Jos aiemmat vuodet siellä sai rallatella hyökkäävää jääkiekkoa, nyt tarjolla on vanhan liiton valmentamista, missä sanotaan aika kovaa. Siitä ei jätkille aina kauhean hyvä fiilis tule. Varmaan heillä on ajatus, että nyt luodaan uudet valut hommaan kovalla kädellä ja luotetaan, että hyökkäysvoima palaa ajan kanssa.
Kuka yllätti?
Yksi syyskauden kovimmista yllättäjistä on ehdottomasti Carolinan tšekkihyökkääjä Martin Necas, 25.
Voimahyökkääjän lopullista läpimurtoa on odotettu Pohjois-Carolinassa jo pitkään, ja nyt se tulee. Necas on hakannut 15 otteluun 25 (9+16) tehopistettä ollen joukkueensa tehokkain pelaaja.
Tahti on hurja alle 18 minuutin jääaikakeskiarvolla operoivalle pelaajalle. Necas on tehnyt 5,58 pistettä pelaamaansa tuntia kohden, mikä on koko sarjan selkeästi korkein noteeraus.
– Hän treenasi NHL-varauksen jälkeen yhden kesän Turussa ja silloin jo näki kaikesta, että tästä tulee huippupelaaja. Siinä on pelaaja, joka rakastaa olla jäällä. Pelaaja, jonka intohimo on jääntason toiminnassa.
– Necas on hyvänkokoinen, pystyasennossa järjettömän hyvin luisteleva, taitava ja voimakas pelaaja, jota on todella kiva seurata. Kaverista näkee vimman ja halun todistaa olevansa huippupelaaja, Lehkonen sanoo.
Osa läpimurtoa on tietenkin toimiva ketju ympärillä. Jesperi Kotkaniemen johtama ketju laidoillaan Necas sekä Buffalosta hankittu Eric Robinson, on voittanut pelinsä murskaavasti maalein 12–3.
– Se on ollut Carolinan paras ketju selkeästi. Kotkaniemi lukee ketjussa tilanteita hyvin ja osaa tukea Necasia. Robinsonin nousu tällaisessa ketjussa esiin on hieno tarina pelaajasta, joka on pelannut NHL:ssä aiemmin pienessä roolissa.
Kuka petti?
Nashvillen syksy on ollut painajaismainen. Kovat odotukset ovat vaihtuneet arkirealismiin läntisen konferenssin kellarikerroksessa.
Yksilötasolla suurena pettymyksenä voidaan pitää sveitsiläispuolustaja Roman Josin syyskautta. Josi kuuluu sarjan kirkkaimpaan puolustajaeliittiin, mutta ei loka-marraskuun osalta.
Josi ei ole tehnyt yhtäkään maalia tasaviisikoin ja tehotilasto näyttää -11.
– Siellä on ahdistumista ja turhautumista kaikesta. Hän välittää paljon, hänellä on vimma huolehtia kaikesta ja rinnassa on vielä C-kirjainkin. Siinä on painolastia kokeneemmallekin kaverille. Pelaamisesta on kadonnut rentous ja hän pakottaa sitä. Vähän niin kuin koko joukkueella, myös hänellä peli on mennyt sähläämiseksi.
Viikon suomalaismaali
Dallasin Miro Heiskasen alkukaudesta laahannut tuloskunto on puhuttanut syksyn mittaan.
Tuskin kukaan on ollut huolissaan huippupuolustajan kokonaisvaltaisesta tekemisestä tai puolustuspelaamisen laadusta, mutta tehoja tämä ei ole kärkipuolustajien tapaan hakannut – 14 otteluun tehot 2+4.
Kauden ensimmäiset osumat syntyivät tiistaina Pittsburghissa.
– Dallasissa pelaajat ovat kuin Stiga-lätkäpelissä. Ei Mirolla ole lisenssiä juosta ympäriinsä. Dallas on myös niin hyvä joukkue, ettei heidän tarvitse pakottaa juttuja hyökkäyksellisesti niin paljon. Miro on tunnollisempi eikä niin aggressiivinen hyökkäämään. Ehkä suoraan syötöstä vedot häneltä puuttuvat, Lehkonen arvioi.
Mitä seuraavaksi?
Lehkonen sanoo seuraavansa tulevina viikkoina mielenkiinnolla pelaajamarkkinoiden aktiivisuutta etenkin heikosti aloittaneiden joukkueiden osalta.
Yksi tällaisista on jälleen torstaiaamuna hävinnyt Pittsburgh. Pingviinilauma on hävinnyt 13 edellisestä ottelustaan 10.
Pittsburgh on vajonnut itäisen konferenssin pohjille ja tuskin pelaa keväällä pudotuspeleissä. Seurapomo Kyle Dubas tekikin jo ensimmäisen ratkaisunsa lähettäessään veteraanipelaaja Lars Ellerin Washingtoniin vaihdossa varausvuoroihin.
– Ilmeisesti putiikki on nyt auki. Pittsburgh avasi pelin, ja onhan tuolla useita joukkueita, joilla hommista puuttuu toisteisuus aivan täysin ja homma on lähtenyt syöksymään heti alussa. On todella mielenkiintoista seurata, kuka lähtee mistäkin, sillä liikettä on luvassa, Lehkonen ennakoi.
Pittsburghin synkän tilanteen analysointi saa kokeneen kiekkomiehen huokailemaan.
– Jevgeni Malkin pelaa yhden hyvän pelin ja kolme huonoa. Se on hänen tahtinsa. Erik Karlssonilla ei kerta kaikkiaan enää riitä jalka puolustuspeliin, sen verran on nopeaa kaveria vastassa. Kris Letang ei ole ollut oma itsensä Karlssonin tulon jälkeen, sanoo hän itse mitä tahansa. Synkkää on.
Ikan änäri -podcast julkaistaan Yle Areenassa joka torstai klo 12. Löydät kaikki jaksot tästä linkistä.