Mika Lehkosuo paljastaa, miten Suomi käänsi ottelun kulun päälaelleen ja murskasi Norjan

Suomen miesten alle 21-vuotiaiden joukkue oli vaikeuksissa Norjaa vastaa, kunnes karkasi viimeisen vartin aikana 5–1-murskavoittoon.

Huuhkajien päävalmentaja Mika Lehkosuo oli ottelun jälkeen tyytyväinen.

Suomen alle 21-vuotiaiden miesten jalkapallomaajoukkue otti komean 5–1-voiton Norjasta EM-jatkokarsinnan avausottelussa Tampereella.

Suomi meni jo reilun kolmen minuutin pelin jälkeen 2–0-johtoon, kun Leo Walta ja Casper Terho onnistuivat maalinteossa.

Norja pääsi alkujärkytyksestä toivuttuaan kuitenkin mukaan peliin ja kavensi ennen taukoa 1–2:een. Vierasjoukkue jahtasi toisella puoliajalla tasoitusta ja hallitsi kenttätapahtumia.

Sitten Suomi kuitenkin takoi kolme maalia reilussa viidessä minuutissa ja paineli vastustamattomasti matkoihinsa.

Joukkueen päävalmentaja Mika Lehkosuo myönsi, että Norja pani Suomen välillä ahtaalle.

– Näytti vähän vaikealta siinä hetkessä. Aah, uskomaton nippu pelaajia. Ihan käsittämätöntä, Lehkosuo tunnelmoi.

Lehkosuon mukaan Suomi onnistui kääntämään pelin kulun, kun Juho Talvitie otettiin kentälle Topi Keskisen tilalle 75. minuutin kohdalla.

– Saatiin hänelle muutama täsmäohje puolustamiseen. Emme saaneet aiemmin vastahyökkäyksiä päätökseen, mutta kun Talvitie tuli ja vei yhden päätökseen 3–1-maalilla, se jotenkin repsahti meille. Saatiin siitä yhdestä maalista hillittömästi energiaa.

Ottelun maalikooste.

Terho hehkutti työmoraalia

Talvitie iski lukemat 3–1:een oltuaan pari minuuttia kentällä. Painava laukaus paristakymmenestä metristä upposi komeasti Norjan maaliin. Suomalaislupaus kertoi, että ratkaisu tuli selkärangasta.

– Noita on treenattu, ja sitten kun se tapahtuu, se on hieno asia, mutta ei siinä paljon ehdi ajatella mitään. Talvitie kuvaili.

Voittomaaliksi jääneen 2–0-osuman viimeistellyt Casper Terho oli erittäin tyytyväinen tulokseen. Terho kiitteli Suomen yhtenäistä peliä, kun Norja loi painetta ja tavoitteli tasoitusmaalia.

– Välillä joudutaan uhrautumaan ja kaikki puolustaa alhaalla, mutta tuossa näkee sen, että teemme helvetisti duunia, Terho sanoi.

Terho ei vielä julista EM-paikkaa varmaksi, vaikka Norja joutuisi tekemään ihmeitä toisessa osaottelussa, joka pelataan tiistaina Norjassa.

– Peli on auki ja mitä vain voi tapahtua. Hyvä palautuminen ja keskittyminen seuraavaan matsiin. On nähty tällaisissa isoissa peleissä, että mitä vain voi käydä.

Casper Terho har just gjort mål för Finlands U21-lag i matchen mot Norge.
Casper Terho iski 2–0-maalin. Kuva: Lehtikuva

Yhtenäinen joukkue

Naatan Skyttä teki esityön 2–0-osumaan ja viimeisteli itse 4–1:een tuikkaamalla pallon verkkoon kulmapotkusta. Tomas Galvez viimeisteli loppulukemat hetkeä myöhemmin.

– Unohtumaton ilta kyllä varmasti kaikille. Pelissä oli hetkiä, jolloin olimme vähän purjeessa, mutta mielestäni kypsästi otimme vähän alempaa ja annoimme niiden pyörittää. Sitten kun saimme vastahyökkäykset, rokotimme niistä, Skyttä sanoi.

Skyttä arvelee, että Pikkuhuuhkajat pääsi pelin lopussa jonkinlaiseen flow-tilaan, jossa kaikki onnistui. Suomi ei lähtenyt varmistelemaan 3–1-tilanteessa.

– Jos peli kulkee, miksei hyökkäisi. Tämä on kuitenkin kaksiosainen ottelu. Jos meillä on paikka tehdä lisää, tehdään lisää. Se auttaa meitä tulevaisuudessa. Piti kuitenkin pitää maltti, ettei ihan yltiöpäisesti lähdetty.

Pikkuhuuhkajat on yhtenäinen joukkue, joka on pelannut yhdessä jo pitkään ja tuntee toistensa tavat kentällä.

– Se lähtee pelitavastamme, josta olemme jauhaneet näiden karsintojen ajan. Se on kaikille pelaajille niin selkeä, että miten kaikki haluavat liikkua ja miten pitää liikkua. Sitten on helppoa luottaa siihen, mitä kaveri tekee kentällä.

5–1-voitosta huolimatta Skyttäkin lähtee nöyrin mielin kohti tiistain ottelua. Silloin ratkeaa, pääseekö Suomi ensi kesänä pelattaviin EM-kisoihin.

– Jos pystymme tekemään näin monta maalia pelissä, kyllä Norjakin pystyy siihen. Pitää olla pää kylmänä ja tehdä ensi pelissä järkeviä ratkaisuja, ettei hävitä tätä.