Suomen kapteeni jyrisi historiallisesta voitosta huolimatta: ”Vähän paska maku jäi”

Casper Terhon mielestä Pikkuhuuhkajissa on paljon samaa kuin 15 vuotta sitten alle 21-vuotiaiden EM-kisoissa pelanneessa ryhmässä.

Ville Koski kuvassa.
Ville Koski on ollut viime pelit Pikkuhuuhkajien kippari. Kuva: Carina Johansen / Lehtikuva

Yle Urheilu seurasi ratkaisevaa EM-jatkokarsintaottelua tässä artikkelissa.

Pikkuhuuhkajat varmisti paikan ensi kesänä Slovakiassa pelattaviin EM-kisoihin, kun se löi Norjan jatkokarsinnassa yhteismaalein 6–3.

Joukkue lähti toiseen osaotteluun hyvistä asetelmista, sillä se oli peitonnut Norjan avauspelissä 5–1. Jatkopaikka irtosi tiistaina 1–2-tappiollakin helposti.

Pikkuhuuhkajien kapteeni Ville Koski kuvaili päivää yhdeksi elämänsä onnellisimmista. Harva suomalaisfutaaja pääsee juhlimaan EM-lopputurnauspaikkaa.

Loppuvihellys soi ja Suomen juhlat Stavangerissa alkoivat.
Pikkuhuuhkajat juhli Stavangerissa EM-kisapaikkaansa.

Vaikka joukkue oli juuri varmistanut paikkansa EM-kisoihin, Koski muistutti, että 1–2-tappioon päättynyt toinen osaottelu jätti hampaankoloon.

Pikkuhuuhkajat johti toista osaottelua 1–0 Casper Terhon osumalla ja pääsi pelaamaan viimeisen puolituntisen ylivoimalla, kun Norja sai punaisen kortin. Silti vajaamiehinen isäntäjoukkue tuli tasoihin ja meni ohi.

– Vähän ehkä sellainen paska maku jäi. Vähän ehkä lopetettiin pelaaminen ja annettiin kaksi helppoa maalia. Se on ainoa asia, mitä voin korjata tänään, Koski sanoi.

– Nuo kaksi viimeistä maalia olivat vähän sellaisia, että mennään nyt ja pelaillaan peli loppuun.

Koski on toiminut joukkueen kapteenina Santeri Väänäsen ollessa loukkaantuneena. Kosken mukaan johtajalla ei ole väliä.

– Minusta tuntuu, että kaikki tässä joukkueessa ovat johtajia. Ihan sama kenellä se kapteeninnauha on, minulla vai ”Sandella” tai muilla kapteeniston jäsenillä. Kaikki vetävät täydellisesti. Ei ole minää joukkueessa.

Ville Koskelle jäi ottelusta hampaankoloon.

Terho näkee yhtenäisyyksiä 15 vuoden takaiseen

Suomen maalin iskenyt Casper Terho kuvaili tunnelmiaan ”helkkarin” hyviksi.

– Olimme valmiita tähän peliin, vaikka eka peli oli jo 5–1. Kaikki on aina mahdollista, niin hyvä fokus joukkueella ja hieno esitys kaikilta. Olen todella tyytyväinen, Terho tunnelmoi.

Suomen 1–0-maali.

Norjan Stavangeriin oli matkannut Suomesta pieni, alle 10 hengen kannattajajoukko. Pienellä ryhmällä oli Terhon mukaan vaikutusta.

– Kyllä se aina sytyttää. Tuossa on mielestäni kunnon intohimoa toiminnassa. Olen todella kiitollinen jokaiselle, joka tuli. Saimme hyvät bileet pelin jälkeen.

Suomi on pelannut alle 21-vuotiaiden EM-lopputurnauksessa kerran aiemmin, vuonna 2009, kun Markku Kanerva luotsasi joukkueen kisoihin.

Terhon mukaan yhtenäisessä nykyjoukkueessa on jotain samaa.

– Se, miten pelaamme kentällä ja sen ulkopuolella. Näen paljon yhtenäisyyksiä tässä ja 15 vuotta sitten kisoihin menneessä joukkueessa. Yhtenäisyys on iso juttu, vaikka meillä on kovia pelaajia ja yksilöitä.

Casper Terhon haastattelu.