”Hyvin oli bambu riittänyt koko matkan” – intendentti kertoo, mitä Lumi- ja Pyry-pandoille kuuluu nyt Kiinassa

Lumin ja Pyryn Ähtärin-matka kesti lähes seitsemän vuotta. Nyt ne ovat palanneet Kiinaan.

Panda syö bampua.
Bambu maistui pandoille myös Ähtärissä. Tuoreita kuvia Kiinasta ei ole vielä annettu julkisuuteen. Arkistokuva. Kuva: Birgitta Vuorela / Yle

Ähtäristä Kiinaan palautettujen Lumi- ja Pyry-pandojen muutto on sujunut hyvin, kertoo Ähtärin Eläinpuiston intendentti Marko Haapakoski.

Pandat lähtivät perjantaina iltapäivällä Ähtäristä kohti Helsinkiä ja lentoasemaa, mistä matka jatkui Kiinaan.

– Pandat menivät tyytyväisinä laatikoihin, ja laatikot saatiin rekkaan. Keli oli haastava, mutta pandat viihtyivät hyvin matkalla lentokentälle, ja kentälläkin meni kaikki hyvin. Meidän hoitajalta kuulin, että pandat pureskelevat nyt tyytyväisinä bambua Kiinassa eli voivat hyvin.

Lumi ja Pyry lähtivät eläinpuiston pihasta kahden rekan kyydissä viime perjantaina. Video: Birgitta Vuorela / Yle, Mirva Ekman / Yle.

Yle seurasi pandojen matkaa halki Suomen.

Lisää: Pandarekka saapui Ähtäristä Helsinki-Vantaalle perjantai-illalla

Pandojen mukana meni myös Ähtärin Eläinpuistossa niiden hoidosta vastannut Jenna Heinonen. Hän on Kiinassa tämän viikon.

Pandat matkustivat filmivanerilaatikoissa

Pandat kuljetettiin laatikoissa, jotka oli valmistettu varta vasten tätä varten.

Haapakosken mukaan ne ovat pääosin samanlaiset kuin millaisia eläinkuljetuksissa yleensäkin käytetään, mutta mittatilaustyönä pandoille tehdyt.

– Ne on tehty filmivanerista. Laatikot on kasattu metallirunkoon, ja niissä on luukkuseinä, joka on verkkoa. Joka seinällä oli myös verkkoikkunat. Laatikon sisäpinta oli metallia, kertoo Haapakoski.

Laatikossa oli myös välipohjan alla toiset laatikot muun muassa eläinten jätöksille, jotta ne eivät päässeet liikkumaan kuljetuksen aikana pitkin ja poikin.

Pandoilla itsellään oli tilaa liikkua laatikossa, ja matkaevääksi oli varattu runsaasti bambua.

– Hyvin oli bambu riittänyt koko matkan, ja Kiinassa saivat sitten lisää.

Tällaista arkea pandat elelivät Ähtärissä syyskuussa. Video: Tarmo Niemi / Yle, Kalle Niskala / Yle.

Karanteenissa kuukauden päivät

Tällä hetkellä pandat ovat karanteenissa Mianyangissa, Sichuanin provinssissa. Paikkana on Beichuanin pandakeskus.

Siellä Lumi ja Pyry ovat kuukauden ennen kuin ne siirretään toisaalle. Pandojen tulevaisuuden osoitteesta ei Haapakoskella ole tässä vaiheessa tietoa.

Lopullinen sijoituspaikka selviää myöhemmin, ja voi olla, että Lumi ja Pyry menevät eri osoitteisiin.

– Luulisin kyllä, että ovat yhdessä, mutta voidaan erottaa, jos löytyy geneettisesti parempia matcheja.

Haapakoski on luottavainen pandojen Kiinassa olon suhteen.

– Olen kuullut miten siellä menee, ja ne ovat sopeutuneet karanteeniin. Arki sujuu, joten varmasti pandoilla menee hyvin.

Pandojen matka Kiinaan meni hyvin - karanteeniaika alkanut
Ähtärin Eläinpuiston intendentti Marko Haapakoski kertoo Niina Koskelan haastattelussa, miten pandojen matka sujui ja mitä on odottettavissa.

Yhteys Ähtärin ja Kiinan välillä säilyy

Ähtärin Eläinpuisto käy keskustelua pandoista kiinalaisten kanssa jatkossakin. Haapakoski on saanut muun muassa kuvia ja videoita pandojen oloista Kiinassa. Keskusteluyhteys on, ja Ähtäristä on annettu tietoja esimerkiksi siitä minkälaisia pandapersoonia Lumi ja Pyry ovat.

Pandojen lähdöstä ei kerrottu etukäteen julkisuuteen, mutta Haapakoski kiistää, että Kiinasta olisi tullut ohjeistus salata lähtö.

– Silloin oli kiireinen päivä ja kelikin huono, ja meillä haluttiin keskittyä pandojen hyvinvointiin.

Kiinasta on lähetetty videota ja kuvia, mutta julkisuuteen annettavaa materiaalia ei ole. Haapakoski arvelee, että sitä tulee siinä vaiheessa, kun pandojen karanteeni on päättynyt ja Lumi ja Pyry siirretään muualle.