Kokkolan Satamalle jo toinen tappiollinen vuosi

Tänä vuonna tulos on päätymässä hieman alle miljoonan tappiolle.

Fartyg
Muutama jättialus jäi kilpailullisista syistä tulematta tänä vuonna Kokkolan syväsatamaan, mikä vaikutti myös tulokseen negatiivisesti. Arkistokuva. Kuva: Karleby hamn.

Kokkolan Satama on tekemässä toisen tappiollisen vuoden peräjälkeen.

Venäjän kauttakulkuliikenteen loppuminen veti jo viime vuonna sataman tuloksen lähes 17 miljoonaa euroa miinukselle. Liikenne tyssäsi, kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan helmikuussa 2022.

Tänä vuonna tulos on päätymässä vain hieman alle miljoonan tappiolle.

Tulokseen ovat vaikuttaneet edelleen Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan ja epävakaa maailmantilanne.

Lisäksi muutama jättialus jäi kilpailullisista syistä saapumatta syväsatamaan tänä vuonna. Suurta vetoapua on saatu kuitenkin Lestijärven tuulivoimakuljetuksista.

Satama tarvitsee taloustilanteessa myös lisäliikennettä, että plussan puolelle päästään.

– Lisäliikenteen hankkiminen on jo käynnissä, suunnitelmia ei voida vielä paljastaa, kertoo satamajohtaja Torbjörn Witting.

Ensi vuonna tuulivoimaloita rakennetaan Suomessa vähän. Se tarkoittaa myös satamille voimalakuljetusten vähentymistä reippaasti.