Torstai 13. kesäkuuta oli aivan tavallinen työpäivä. Sitten kaikki muuttui kuin sormia napsauttamalla.
Näin kertovat Oulun kauppakeskus Valkean järjestyksenvalvojat Pyry Mitrunen ja Aatu Röntynen.
He todistivat, kun uusnatsitaustainen Juhani Sebastian Lämsä hyökkäsi yllättäen 12-vuotiaan lapsen kimppuun heidän työpaikallaan.
Väkivallanteko tapahtui aivan miesten silmien alla, keskellä kauppakeskuksen vilkasta kesäkatua.
Lämsä löi 12-vuotiasta veitsellä useita kertoja. Sen jälkeen hän yritti puukottaa toista lasta.
– Huomasin, että mies juoksee puukko kädessä toisen lapsen perään ja että ensimmäisestä uhrista tulee aika paljon verta, Pyry Mitrunen kertaa näkemäänsä.
Ei ollut aikaa jahkailla.
– Tiesin, että hän on saanut yhden uhrin ja toinen on tulossa. Että jotenkin se pitää saada lopetettua, Mitrunen jatkaa ja kertoo huutaneensa Röntystä apuun.
Röntynen riensi antamaan ensiapua pahasti haavoittuneelle 12-vuotiaalle.
Mitrunen lähti puukottajan kannoille.
Hän kertoo ajatelleensa vain, että mies on pysäytettävä – hinnalla millä hyvänsä:
Uhkaavia puheita
Kauppakeskuksen viereisessä puistossa Lämsä kääntyi yllättäen kohti Mitrusta.
Mitrusen mukaan mies uhkasi viedä häneltä hengen, jos hän jatkaisi seuraamista. Miehellä oli yhä veitsi kädessään.
– Siinä muistan ajatelleeni ensimmäisen kerran, että missäköhän tässä oikein ollaan, Mitrunen sanoo.
Mitrunen ajoi miehen silti Oulun Hallituskadulla sijaitsevalle parkkihallin rampille ja päätti, että takaa-ajo päättyy nyt.
Sen jälkeen muistikuvat ovat hataria.
– On aika lailla mustaa siihen asti, että mies on sylini hellässä huomassa ja toinen kaveri pitää hänen kädestään kiinni, Mitrunen sanoo.
Paikalle oli saapunut ulkopuolisia auttajia ja kolmas vartija.
Sankarillista toimintaa
Järjestyksenvalvojien toimintaa on kehuttu sankarilliseksi.
Keskusrikospoliisin Oulun yksikön päällikkö Ari Soronen arvioi kesällä, että Mitrusen neuvokas toiminta saattoi pelastaa ihmishenkiä.
Poliisi on ehdottanut Mitruselle, Röntyselle sekä kolmannelle vartijalle hengenpelastusmitalia, kertoo HS.
Lisäksi Mitrunen ja Röntynen palkittiin Vuoden turvallisuusteosta Finnish Security Awards -gaalassa 14. marraskuuta.
– Suurin palkinto on kuitenkin se, että poika selvisi tilanteesta hengissä. Se on tärkeintä, Röntynen sanoo.
Huomionosoitukset tuntuvat silti hyvältä, kumpikin myöntää. Kiitokset auttavat jaksamaan.
– Tällä alalla ei ole ihan jokapäiväistä, että tulee kiitosta tehdystä työstä. On ollut hyvä fiilis sen suhteen, Röntynen kertoo.
Miehet itse kiittelevät erityisesti avuksi saapunutta kolmatta vartijaa sekä muita paikalla olleita sivullisia.
Mitrusen tueksi kiinniottotilanteeseen tullut vartija oli aiemmin auttamassa myös Röntystä haavoittuneen lapsen kanssa.
– Iso kiitos kuuluu myös viereisen Fonumin henkilökunnalle, joka toi ison pinon mikrokuituliinoja, joilla painoimme uhrin haavoja, Röntynen kertoo.
Kaikki voi muuttua hetkessä
Vaikka tapahtumista on kulunut jo liki puoli vuotta, tilanne on yhä tuoreena mielissä. Se jätti jälkensä.
– En tiedä, osaako kaikkia vaikutuksia edes suoraan nimetä. Siinä on varmasti kaikille käsiteltävää, Röntynen sanoo.
Kumpikin kertoo tulleensa varovaisemmaksi.
Töissä silmät seurailevat ohikulkijoita aiempaa valppaammin.
Välillä tunne seuraa vapaa-ajalle. Väkijoukkoihin ja kaduille.
Röntysen mukaan odottamaton tilanne opetti, että mitä tahansa voi tapahtua koska tahansa.
– Se on hieman kummitellut, miten nopeasti tilanne syntyi. Näin, mies sanoo ja napsauttaa sormiaan.
Toisaalta järkyttävä kokemus todisti, että työkaveriin voi luottaa kaikkein vaikeimmissakin paikoissa.
Mitrusen mukaan oli onni onnettomuudessa, että 12-vuotias ja hänen seurassaan ollut poika päättivät kävellä juuri heidän työpaikalleen.
Auttajien luo.
– Jos pojat olisivat kääntyneet johonkin toiseen suuntaan, saattaisimme lukea erilaisia uutisia, hän sanoo.