Pääkallokeli katkaisi Lapissa Nelostien liikenteen yöksi, osa autoilijoista vietti yli 10 tuntia letkassa

Yöstä ja autoletkasta on selvitty jopa pullan voimalla.

Iltahämärässä ryhmä ihmisiä seisoo märällä tiellä bussin vieressä. Taustalla näkyy katuvaloja.
Kansainvälisten kanssamatkustajien hymy ei hyytynyt, vaikka he joutuivat poistumaan bussista keskellä yötä, kertoo kuvan ottanut Juha Haanperä. Matkustajat evakuoitiin pitkän kävelymatkan päätteeksi Napapiirin bensa-asemalle, jossa meni osa yötä. Kuva: Juha Haanperä / Yleisön kuva
Kartta, jossa näkyy valtatie 4 Rovaniemeltä Sodankylään. Välillä Vikajärvi – Ala-Nampa on punainen viiva ja vasemmalla siihen osoittaa punainen tekstipilleri, jossa lukee "rekka poikitain tiellä."
Rovaniemeltä Sodankylään on vajaa 130 kilometriä ja sen ajaa normaalisti noin puolessatoista tunnissa. Kuva: Susanna Pesonen / Yle, MapCreator, OpenStreetMap

Nelostie oli koko yön suljettuna liikenteeltä Rovaniemellä. Eilen illalla puoli kymmenen aikaan yhdistelmäajoneuvo liukasteli tiellä ja ajoi ojaan. Rekka päätyi poikittain tielle Rovaniemellä välillä Vikajärvi–Alanampa.

Tie avattiin kyseiseltä väliltä liikenteelle vasta maanantaina ennen aamukuutta.

Rekka suistunut tieltä talvisissa olosuhteissa yöllä.
Itse linja-auton kyydissä ollut Juha Haanperä kuvasi tieltä suistuneen yhdistelmäajoneuvon, joka tyssäsi hänenkin seurueensa matkanteon. Kuva: Juha Haanperä / Yleisön kuva

Eijaksi esittäytynyt autoilija otti yhteyttä Yleen maanantaiaamuna ja sanoo olleensa matkalla jo yli kymmenen tuntia, kun normaalisti matkaan menee noin puolitoista tuntia.

Hän oli lähtenyt sunnuntaina illalla kahdeksan maissa Rovaniemeltä kohti Sodankylää, mutta oli vielä maanantaiaamuna seitsemän jälkeen autoletkassa. Matkaa Rovaniemeltä Sodankylään on noin 130 kilometriä.

– Tässä on ehkä 20–30 autoa, samassa letkassa ollaan oltu illasta asti. Kahden viimeisen tunnin aikana ollaan liikuttu ehkä viisi kilometriä, hän kertoo puhelimitse noin seitsemältä maanantaina aamulla.

Hän kertoo, että he voivat ajaa vain silloin, kun hiekoitusauto tulee paikalle.

– Sen perässä voi hiljakseen vähän matkaa aina päästä eteenpäin.

Eija kuvailee keliä painajaismaiseksi. Tie on peiljäässä, samalla sataa vettä.

– Olen ajellut näitä Lapin teitä 30 vuotta, niin en tämmöisessä kelissä ole koskaan ollut.

Hän kehottaa olemaan lähtemättä tien päälle tässä kohtaa nelostietä.

– Vaikka olisi joku työasiakin, ei tänne nyt kannata lähteä, kun ei täällä pääse etenemään. Niin tärkeää asiaa ei oikeastaan ole.

Kuuntele alta, millainen yö autoletkassa on ollut. Eijaa haastattelee Anni Tolppi.

Nelostien liikenne hidasteli pahasti Rovaniemen ja Sodankylän välillä, kertoo autossa tunteja istunut Eija
Eijan seurueella oli tuliaisiksi ostettua pullaa, jonka voimin yö on mennyt autossa.

Äiti kiitteli kuskia, kun sai poikansa kotiin

Anitta Filpan 17-vuotias poika lähti Sodankylästä Onnibussilla kohti Rovaniemeä eilen illalla puoli seitsemältä. Pian äidille tuli viesti, että liikenne seisoo rekan ulosajon vuoksi. Usean tunnin odottelun jälkeen matka jatkui madellen.

Anitta Filpan huoli oli kova. Pojan kännykästä alkoi virta loppua, joten viestittely piti minimoida.

– Poikani kertoi, että välillä matkanteko pelotti, sillä hitaasta nopeudesta huolimatta bussi meni välillä sivuluisua.

Äidillä on takanaan uneton yö.

– Onhan se hirveää, kun oma lapsi on tuommoisessa kelissä liikkeellä, enkä itse ole paikalla. Näin illalla miten kauhea ajokeli oli ja yöllä selasin sosiaalista mediaa, jotta saisin tietoa mitä liikenteessä tapahtuu.

Matkaan meni melkein 12 tuntia. Poika oli perille päästyään väsynyt ja nälkäinen. Onnibussin kuljettaja sai kiitoksia äidiltä.

– Olen todella kiitollinen, että minun lapsi ja muutkin matkustajat pääsivät turvallisesti perille.

”Hiekoituksen kanssa on nyt ongelmaa”

Lapin pelastuslaitoksen päivystävä palomestari Kimmo Partanen kertoo, että rekan nostamisessa kesti kauan aikaa. Tien raivaamisen jälkeenkin Nelostie päätettiin pitää liikenteeltä suljettuna.

– Tie on erittäin liukas, ja sen hiekoituksen kanssa on nyt ongelmaa. Se oli siis täysin käyttökelvoton, palomestari kertoo.

Video pienemmältä tieltä näyttää hurjat olosuhteet pääkallokelissä. Yleisön video.

Lapissa on tapahtunut sunnuntai-iltana ja maanantain vastaisena yönä yli kymmenen ulosajoa ja liikenneonnettomuutta. Useampi tie on ollut hetkellisesti poikki. Henkilövahingoilta on kuitenkin vältytty.

Partanen varoittelee, että liukkaus jatkuu jalkakäytävillä ja ajoteillä vielä pitkään maanantaina. Myös Lapin poliisi kehottaa välttämään autoilua.

– Sodankylä–Rovaniemi-välillä ajanut poliisipartio ilmoitti, että jopa neljänkympin tuntivauhdissa auto oli lähteä sivuluisuun. Näin siitäkin huolimatta, että poliisiautoissa on todella laadukkaat renkaat, kerrottiin Oulun poliisin johtokeskuksesta sunnuntai-iltana.

Jäinen ja hiekoitettu katu.
Maanantaiaamu oli Rovaniemellä liukas. Tiet olivat aamukuuteen mennessä sulaneet osittain vesisateen vuoksi. Piha-alueilla ja kevyenliikenteenväylillä oli jäisempää. Kuva: Vesa-Pekka Hiltunen / Yle

Lähes koko Lappiin on annettu liukkaiden teiden ja sateiden takia varoitus huonosta ajokelistä. Myös jalankulkusää on huono lähes koko maakunnassa.

Liukas kävelytie, jäätä, lunta.
Liukasta on myös kevyen liikenteen väylillä. Tämä kuva on otettu maanantaiaamuna Rovaniemellä. Kuva: Sari Pöyhönen / Yle

Hieman ennen aamuyhdeksää maanantaina Eija seurueineen pääsi vihdoin kotiin.

– Reilun 12 tunnin jälkeen koti ja oma sänky jo häämöttää. Keli pysyi liukkaana loppuun asti, vaikka lähempänä Sodankylää vähän paranikin. Keskinopeus oli loppumatkasta jo 50 kilometriä tunnissa, hän viestittää Yle Lapin studioon.

Hän ei loppumatkasta huomannut autoja ojassa, mikä ilahdutti häntä.

– Ihmiset ovat ottaneet kelin vaatimukset tosissaan. Jäi harmittamaan, että koko yön aikana ei saatu mitään tietoa mistään, että mitä tapahtuu. Vaikka ei se meidän matkaa olisi auttanut, olisi tiedon saanti tärkeää. Me olimme kaksi aikuista, eikä todellista hätää.

Eijaa huoletti lapsiperheiden ja muiden tilanne, jos vettä ja ruokaa ei olisi ollut autossa mukana tuntien jumituksen ajaksi.

Ladataan lomaketta...

Päivitetty juttuun Eijan kuulumiset 2.12. klo 13.08. Lisätty klo 13.53 Juha Haanpään ottamat kuvat