Kaskisissa kaupunginhallitus esittää, että kaupunki myy Kaskisten Energian energiayhtiö Advenille. Kauppahinta on 1,4 miljoonaa euroa.
Päätöksen asiasta tekee kaupunginvaltuusto.
Kaskisten kaupunginhallituksen puheenjohtajan Jan-Anders Lundenius (r.) sanoo, että myynti koetaan kaupungille kannattavaksi pitkällä aikavälillä.
– Lämpökeskus vaatii aika isot investoinnit ja me tarvitsemme yksityisen toimijan huolehtimaan siitä. Advenilla on voimaa ja ihmisiä, jotka osaavat asiansa.
Kaskisissa on arvioitu, että lämpöverkko vaatisi parin vuoden sisällä noin 1,5 miljoonan euron investoinnin.
Lundeniuksen mukaan myynti tulee auttamaan Kaskisten taloutta, joka on pahoissa vaikeuksissa. Viime viikolla uutisoitiin, että Kaskisissa saatetaan jälleen joutua pohtimaan kuntaliitosta Närpiön kanssa.
Adven toimii Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Virossa ja Latviassa ja on parhaillaan vakiinnuttamassa toimintaansa myös Hollannissa.
Asiasta uutisoi ensimmäisenä Syd-Österbotten.
Artikkeli on osittainen käännös Yle Österbottenin artikkelista Kaskö föreslås sälja sitt fjärrvärmebolag till en privat aktör. Käännös on tehty osin hyödyntämällä tekoälyä, ja toimittaja on tarkastanut käännöksen.