BUDAPEST Unkari kiristää otetta maan vapaasta mediasta. Tehtävää hoitaa vuosi sitten perustettu kansallista suvereniteettia valvova toimisto.
Ensimmäisten joukossa toimiston hampaisiin joutui verkkojulkaisu Átlátszó, jota syytetään ulkomaisen rahoituksen vastaanottamisesta.
– Syytösten mukaan Átlátszó kuuluu kansainväliseen salaseuraan, jonka päämääränä on tuhota Unkarin itsemääräämisoikeus, kertoo Átlátszón juristi Balázs Tóth kotonaan Budapestin esikaupungissa.
Hän pahoittelee, että kissa on raadellut sohvien päälliset. Kankaasta törröttää kuituja.
– Meitä syytetään yhteistyöstä amerikkalaispiirien kanssa – jossa on mukana George Soros – ja jossa toimitaan Unkarin hallitusta, valtiota ja kansaa vastaan.
Unkarin pääministeri Victor Orbán pitää unkarilaistaustaista miljonääriä Sorosta arkkivihollisenaan.
Tóth korostaa, että Átlátszón koko toiminta on esillä verkossa.
– Meidän toimintamme on ollut vuoden 2011 perustamisesta asti julkista ja läpinäkyvää.
Átlátszó saa kansalaisilta säännöllisiä lahjoituksia. Lisäksi toimintaa rahoittavat EU ja muun muassa yhdysvaltalaiset yksityiset säätiöt.
Vuosibudjetti on 400 000 euroa. Töissä on kymmenkunta toimittajaa.
Tóthin mukaan hallitusta lähellä oleva suvereniteettitoimisto kävi heidän kimppuunsa, koska Átlátszó on tehnyt merkittäviä paljastuksia maan korruptiosta.
– Olemme osoittaneet, että Unkari on yksi korruptoituneimmista ellei kaikkein korruptoitunein hallitus Euroopan unionissa. Joten he eivät pidä meistä.
Orbánin hallinnassa on satoja medioita
Orbán ja hänen Fidesz-puolueensa ovat olleet vallassa 14 vuotta. Sinä aikana Unkarin media on valtaosin siirtynyt puolueen hallintaan.
Átlátszó on yksi harvoja itsenäisiä julkaisuja maassa.
Populistipuolueet eri maissa pyrkivät kutistamaan vapaata mediaa.
Unkarin kansallisen suvereniteetin suojelemiseksi säätämä laki vastaa Venäjän agenttilakeja, joiden perusteella Venäjä rajoittaa kansalaisjärjestöjen toimintaa.
Kansalaisjärjestöistä jokseenkin kaikilla on kytköksiä ulkomaihin. Tutkintaan on päätynyt myös korruptiota selvittävän Transparency International -järjestön Unkarin toimisto.
EU katsoo, että Unkarin suverentiteettilaki ja sitä valvova toimisto ovat EU-lain vastaisia. Komissio on vienyt asian EU-tuomioistuimeen.
Átlátszó haastaa suvereniteettitoimiston
Suvereniteettitoimiston tutkinnan jälkeen Orbánin kannattajat aloittivat mustamaalauskampanjan Átlátszóa vastaan sosiaalisessa mediassa
Tóthin mukaan syytöksiä vastaan ei pysty vastaamaan samalla mitalla mediassa.
– Meillä ei ole laittaa yli 10 000:tta euroa vuodessa mainontaan, heillä on miljoonia. Hallitus rahoittaa omistamaansa mediaa hankkimalla paljon mainostilaa.
Átlátszó aikoo haastaa suvereniteettitoimiston oikeuteen. Julkisessa kuulemisesssa toimiston täytyy todistaa syytökset oikeiksi.
– Olen varma, että voitamme oikeudessa. Silloin voimme sanoa, että ehkä teillä on eniten rahaa, mutta meillä on oikeus puolellamme. Se on ainoa toivomme.
Yle pyysi juttuun Unkarin kansallista suvereniteettia valvovan toimiston kommentteja, mutta vastausta ei tullut.
Haastatteluja on vaikea saada
Dániel Simor työskentelee toimittajana Telex-verkkojulkaisussa.
Telex irrottautui pari vuotta sitten yhdestä Unkarin suurimmista verkkojulkaisuista Indexistä, joka liukui hallitusmieliseen suuntaan. Joukko toimittajia lähti pois ja perusti oman median.
Simorin mukaan Telex on itsenäisistä medioista suurimpia ja saavuttaa 700 000 lukijaa päivittäin.
– Ihmisillä on tarve ja kiinnostus seurata lehteä, joka haluaa näyttää asioiden molemmat puolet.
Toimittajalla on kuitenkin vaikeuksia saada tietoja ja haastatteluja hallituspuolueista.
– Jos yritämme sopia haastattelua, he eivät vastaa tai sanovat, ettei heillä ole aikaa. Tai he antavat haastateltavaksi jonkun alemman tason henkilön.
Ratkaisuksi jää mennä kysymään asioita julkisiin tilaisuuksiin, joissa poliitikkoja on paikalla.
Unkari ei ole Venäjä
Átlátszón Balazs Tóth sanoo, ettei Unkari ole läheskään Venäjän tasolla. Putinin Venäjällä vallan kritisoijia uhkaillaan ja suljetaan vankilaan tai jossa he katoavat.
Dániel Simorin mukaan EU-jäsenyys suojelee mediaa niin, ettei Unkari ryhdy niin koviin toimiin kuin Venäjä.
– He perustavat viranomaisia, tekevät raportteja meistä ja hyökkäävät vastaan.
Hän korostaa, että Unkari on demokratia, jossa on vapaat vaalit.
– Vaikeus on siinä, että hallitus tekee kaikkensa kontrolloidakseen tietoa ja tiedonvälitystä. Ihmiset, jotka eivät ole niin kiinnostuneita politiikasta eivät ehkä saa tietoa tehdäkseen viisaita valintoja.
Orbánin pitkän valtakauden salaisuus on media, jossa oma propaganda leviää.
Uusi johtaja voisi vapauttaa median
Valtiollisilla tv-kanavilla vilahtaa usein oppositiojohtaja Péter Magyar. Häntä ei valtamedioissa kehuta vaan päin vastoin ivataan ja väheksytään.
Kesän EU-vaalien ääniharava on noussut Orbánin vakavaksi haastajaksi. Magyarin Tisza-puolue ohitti tuoreissa mielipidemittauksessa Fideszin.
– Magyar sanoo, että maahan tulee vapaa media, jos hän pääsee valtaan.
Mutta kun häntä on viime kuukausina kritisoitu medioissa, hän on reagoinut melko aggressiivisesti, Simor sanoo.
– Ilmeisesti median kaitseminen houkuttelee vallanpitäjiä.
Seuraavat parlamenttivaalit ovat Unkarissa vasta vuonna 2026.
13.12. klo 9.25 Lisätty teksti, että Unkarin suvereniteettia valvovalta toimistolta pyydettiin kommentteja.