Päijäthämäläisen eläintilan isäntä on tuomittu vankeuteen törkeästä eläinsuojelurikoksesta.
65-vuotias maatalousyrittäjä jätti omistamansa naudat niin huonolle hoidolle, että osa eläimistä jouduttiin lopettamaan. Osa naudoista oli kärsinyt ravinnon puutteesta pitkään ja osalla eläimistä ei ollut ravintoa saatavilla lainkaan.
Oikeuden asiakirjoista ilmenee myös, että kaikilla eläimillä ei ollut vettä eivätkä eläintilat olleet asiallisessa kunnossa.
Eläinlääkärin päätöksellä yhteensä 51 nautaa jouduttiin teurastamaan maaliskuussa 2021.
Päijät-Hämeen käräjäoikeus tuomitsi tilallisen 7 kuukauden ehdolliseen vankeusrangaistukseen. Hänet määrättiin myös eläintenpitokieltoon pysyvästi ja menettämään valtiolle tuomitsemishetkellä omistamansa tai pitämänsä eläimet.
Tuomittu valitti käräjäoikeuden tuomiosta Itä-Suomen hovioikeuteen, joka ei kuitenkaan 13.6. 2025 myöntänyt jatkokäsittelylupaa asiassa. Näin ollen Päijät-Hämeen käräjäoikeuden ratkaisu jää pysyväksi.
Uutista täydennetty 13.6.2025 klo 12:56. Lisätty uutiseen kappale, jossa kerrotaan että hovioikeus ei ole myöntänyt asiassa jatkokäsittelylupaa.