Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.
Hiihdon maailmancup jatkuu Davosissa lauantaina vapaan hiihtotavan sprinttikilpailuilla. Kaiken Urheilustudio-viikonlopusta löydät täältä!
Suomen miehet jäivät todella kauas kärjestä Davosin maailmancupin parisprinteissä. Suomen ykkösjoukkue Lauri Vuorinen ja Joni Mäki jäi Suomen kakkosjoukkueen Emil Liekarin ja Niilo Moilasen taakse.
Liekari ohitti Mäen loppusuoralla. Davosissa kilpailtiin parisprintti vapaalla hiihtotavalla. Juuri kyseisellä hiihtotavalla Mäki voitti MM-hopeaa parisprintissä Ristomatti Hakolan kanssa Oberstdorfissa 2021.
Alkukaudesta vaisusti esiintynyt Mäki antoi todella arvoituksellisen haastattelun Ylelle kilpailun jälkeen.
Joni Mäki. Näytit varsin mietteliäältä kilpailun jälkeen. Mitä mielen päällä on?
– Ei mennyt niin kuin kuvittelin. Oli aika nopea rata. Oli vaikea ohitella. Päädyttiin loppupäähän. Oli vaikea nostaa sijoituksia.
Mikä sinun kuntotilanteesi on?
– Paha sanoa. Katsotaan. Huomenna on uusi kisa (vapaan sprintti).
Jäikö paukkuja huomiselle?
– Eiköhän niitä jäänyt.
Nyt on aika arvoituksellista. Kerro, mitä ajattelet tällä hetkellä. Mitä asioita käyt läpi kilpailusta tai omasta tilanteestasi?
– Eipä tässä oikein.. Tyhjä käsi jäi.
Suomen miesten valmentaja Ville Oksanen myöntää, että Mäen tilanne ei ole toivottu tässä vaiheessa kautta.
– Toki viime vuonna Jonilla aukesi nopeasti sitten, kun se aukesi. Silloin oli vaikea alkukausi. Kautta on vielä paljon jäljellä. Mennään askel kerrallaan. Tietenkään emme ole tyytyväisiä tuloksiin, Oksanen kommentoi.
Lauri Vuorinen alleviivasi myös kisan jälkeen, että kaksikko ei ole tyytyväinen kisaansa. He hiihtivät kaukana toivotuista sijoista. Vuorinen harmitteli, että nosti ahnaasti sijoja kahdella ensimmäisellä kierroksella ja se näkyi vaikeana viimeisenä kierroksena.
– Tuli tehtyä itsekin virheitä. Voi olla, että tulos ei olisi ollut kummoinen, mutta ainakin paremmin olisimme olleet taistelussa, Vuorinen totesi.
Liekarilta sanataiteilua oksentamisestaan
Suomen kakkosjoukkue Emil Liekari ja Niilo Moilanen oli tyytyväisempi haastattelussa. Liekari innostui melkoiseksi sanataitelijaksi.
– Aika-ajo oli aika hapokas. Sen jälkeen, ei minulle ihan totutusti, kunnon lerva tuonne maaboksiin. Siitä sitten rekalle ja eteenpäin, Liekari kertoi ja tarkoitti oksentaneensa karsinnan jälkeen.
– Vähän jännitti sen jälkeen, että miten lähtee finaali kropan osalta käyntiin, mutta oli ainakin tuntemusten osalta paljon parempaa. Ykkösjoukkue voitettiin, niin kyllä minä ainakin olen tyytyväinen.
Maailmancupin parisprinttidebytantti Liekari toivoi, että päivän kisa avasi konetta lauantaille vapaan hiihtotavan sprinttikisaan. Suunnitelmissa majoituspaikalla oli ruokailun lisäksi Clash of Clans -videopeli.
– Eiköhän me lähdetä apujohtajan voimin eli meikäläisen voimin nostamaan Niilo kunniajäseneksi. Niilo on hinkunut viikon sitä. Voin vahvistaa sen. Meillä on iso klaanin tuki. Sen mukana on ollut mukava mennä, Liekari heitti.