Maastohiihdon maailmancupissa nähtiin erikoinen tilanne perjantaina, kun lajin mahtimaa Norja ei saanut kasaan kahta joukkuetta naisten parisprinttiin Davosissa.
Tilanne tyrmistytti omien joukossa Norjassakin. Norjalaislehti VG kirjoitti Norjan joukkueenjohdon ja naisten maajoukkueen saaneen kovaa kritiikkiä.
Adressa-lehden kolumnisti Birger Löfaldli muistutti, että Davosin parisprintin kaltainen kilpailu on mahdollisuus maastohiihdolle. Iltakisa perjantaina hienoissa oloissa.
Löfaldlin mukaan Norjan toiminta oli tuomittavaa ja hän näki, että Norjan joukkueenjohto antoi maailmancup-kisalle B-kisan leiman.
Norjan Viaplayn asiantuntija, entinen huippuhiihtäjä, Niklas Dyrhaug näki, että Norjalla on isoimpana maastohiihtomaana ja lajin suurimmalla budjetilla vastuu yhdessä muiden lajien suurmaiden Suomen ja Ruotsin kanssa. Dyrhaugin mielestä maailmancupiin täytyy asettaa täydet joukkueet.
– Tiedän, että moni pienempi maa katsoo ylöspäin Pohjoismaita ja etenkin Norjaa. En tykkää signaalista, jonka tämä antaa. Tietäen etenkin sen, että moni kotona Norjassa tekisi kaikkensa, että he pääsisivät kilpailemaan maailmancupiin, Dyrhaug toteaa.
Ruotsilla, Suomella, Yhdysvalloilla, Saksalla, Sveitsillä ja Italialla oli kaksi joukkuetta naisten parisprintissä.
Norjalaisilta urheilijoiltakin kritiikkiä
Taustalla on, että lauantaina Davosissa kilpaillaan vapaalla hiihtotavalla sprintti. Se on iso näytönpaikka norjalaisille ajatellen helmi–maaliskuun MM-kotikisoja Trondheimissa. Tuolloin sprintti kilpaillaan nimenomaan vapaalla hiihtotavalla. Parisprintti kilpaillaan perinteisellä.
VG:n laskujen mukaan ainakin kuusi sprintterinaista seurasi kilpailua sivusta paikan päällä Davosissa keskittyen lauantaihin.
Kansainvälisen hiihtoliiton FIS:n kilpailupäällikkö Michal Lamplot piti harmillisena VG:n haastattelussa, että Norja laittoi kisaan vain yhden joukkueen. Hänellä on kuitenkin ”tietynlaista ymmärrystä” sprinttikisan priorisointiin.
Miehissä Norjalla oli parisprintissä kaksi joukkuetta. Kakkosjoukkue Simen Hegstad Krüger ja Even Northug kuitenkin karsiutui finaalista. Krüger ymmärsi urheilijoiden ratkaisun, mutta ei nähnyt sillä vaikutusta omaan seuraavaan kisaansa sunnuntain normaalimatkalla.
– Mielestäni pitäisi kilpailla. Tämä on show'ta ja hauskaa. Olen halunnut enemmän iltakisoja ja lisää show'ta. Tämä on hyvää tv-aikaa, joten urheilijoiden pitäisi kilpailla, Krüger sanoi.
Lauantaina sprintissä kisaava Even Northug kritisoi myös joukkuetovereitaan.
– On tärkeää, että emme lähetä sellaista signaalia, että meitä ei kiinnosta hittoakaan tämä ja mietimme asiaa vain henkilökohtaisesti. Tämä on tulevaisuutta. Minulla ei ollut mitään epäröintiä, ettenkö kisaisi parisprintissä, Northug totesi.
Kisajärjestäjillekin sapiskaa
Norjan ainoa naisten joukkue Astrid Öyre Slind ja Kristin Fosnäs yllätti kilpailussa tulemalla toiseksi Ruotsin sprinttitähtien Emma Ribomin ja Jonna Sundlingin takana.
Norjan kaksikko Slind ja Fosnäs tunnetaan paremmin normaalimatkojen hiihtäjinä, eivätkä he ole aiemmin kilpailleet parisprintissä. Heillä ei ole mitään huipputuloksia sprinttikisoista. Kaksikko myönsi VG:lle, että he eivät olisi osanneet odottaa näin kovaa tulosta.
Myös Norjan naisten maajoukkueen valmentaja, hiihtolegenda Marit Björgen vastasi VG:lle kovaan kritiikkiin vain yhdestä joukkueesta parisprintissä.
– Tällä kertaa tämä meni näin. Yritimme saada kahta joukkuetta. Lauantaina on kuitenkin tärkeä kisa monille. He eivät välttämättä halunneet kisata tänään, mutta meillä oli fantastinen joukkue. Se pärjäsi, Björgen sanoi.
Astrid Öyre Slindin mielestä kriitikot eivät olisi kisanneet perjantaina, jos heillä olisi lauantaina sauma päästä MM-kisoihin.
– Tämä on jotain, mitä järjestäjien pitää hyväksyä. Jos he haluavat parhaat joukkueet lähtöviivalle, heidän pitäisi vaihtaa kisapäiviä, Slind sanoi.
Yle Urheilun hiihtoasiantuntija Aino-Kaisa Saarinen näkee taustalla myös Norjan rahatilanteen. Norjan hiihtoliittokin on kärsinyt rahavaikeuksista eli ihan mielin määrin norjalaisia ei voi Davosiin lennättää.
Hän myös ymmärtää sen, että parisprintti on tiukka rypistys kisata ennen sprinttiä. Davos sijaitsee yli 1 500 metriä merenpinnan yläpuolella, joten palautuminenkin on korkealla vaikeampaa. Saarinen muistuttaa, että Suomen ykkösjoukkueessa Jasmin Kähärä meni hapoille perjantaina ja se syönee tuloksentekoa lauantain MM-matkalla.
– On puhuttu pitkin kautta, että kulut ovat nousseet. Se on ongelma. Jopa Norjalla on tiukkaa rahasta. FIS:n täytyy miettiä, millaista ohjelmaa tehdään. Täytyy miettiä jatkossa, tehdäänkö tämän tyyppisiä ratkaisuja. Tässä on varmaan mietitty, että sprinttereille tulee kaksi päivää peräkkäin. Parisprintti ja sprintti. Se on kaunis ajatus, mutta ei se niin mene, Saarinen summaa norjalaiskohun.