Lunta satoi Keski-Suomessa kahden vuorokauden aikana perjantaista sunnuntaihin virallisten mittausten mukaan enimmillään lähes 30 senttiä, paikallisesti enemmänkin.
Jyväskylässä kaupungin koko aurauskalusto lähti liikkeelle vasta sunnuntaina, kun pahimmat lumisateet olivat ohi.
Lauantaina auraajat keskittyivät lähinnä joukkoliikennekatujen ja keskustan kevyen liikenteen väylien puhdistamiseen, aluevastaava Erno Rekonen kertoo.
Jyväskylässä pyritään nyt siihen, ettei katuja jouduttaisi auraamaan saman päivän aikana kahteen kertaan, Rekonen sanoo.
Talvikunnossapidossa näkyy kaupungin säästökuuri. Asuntoalueiden auraus alkaa käytännössä sitten, kun kaupunki arvioi, ettei niillä pysty enää autoilemaan.
Aiemmin aurauskalusto lähti liikkeelle, kun lunta oli tullut tietty senttimäärä. Nyt senttirajaa ei ole, ja liikkeelle lähtöä harkitaan aiempaa tarkemmin.
Kaupunkialueen kaikki kadut saadaan kuitenkin aurattua sunnuntain aikana, ellei mitään yllättävää tapahdu, Rekonen lupaa.
Jyväskylän Köhniöllä Jenni Kohonen ja Samuel Sjöström lapioivat kotinsa lähelle kadulle juuttunutta autoaan lumesta sunnuntaina puolen päivän jälkeen.
– Kyllä kadut pitäisi aurata edes kerran vuorokaudessa tällaisella kelillä, Sjöström sanoo.
Hänen mukaansa katu oli lauantai-illasta lähtien siinä kunnossa, ettei sinne olisi päässyt esimerkiksi ambulanssilla.
Lumiaura kaarsi kadulle heti sen jälkeen, kun Sjöström ja Kohonen olivat saaneet oman autonsa kotipihaan.
Aurattavaa on tiedossa myös maanantaina, sillä tämänhetkisen sääennusteen mukaan Keski-Suomeen on tulossa uusia lumisateita.
Jyväskylässä kadut on jaettu kolmeen talvihoitoluokkaan kiireellisyysjärjestyksessä. Aurauspäätökseen voi vaikuttaa kuitenkin muukin kuin kadun luokitus, sillä esimerkiksi keliolot ja lumimäärät vaihtelevat kaupungin alueella.