Ruotsin maajoukkuehiihtäjillä sairastumiskriisi

Ruotsin maajoukkuejohdossa aiotaan tarttua toimeen, jotta sairastumiskierre saadaan katkaistuksi.

Linn Svahn.
Muun muassa Linn Svahn on ollut kauden alussa sairaana. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva
  • STT Urheilu

Maastohiihdon tämän kauden maailmancupia on käyty vasta kolmen kisaviikonlopun verran, mutta Ruotsin maajoukkuehiihtäjistä jo peräti kymmenen on joutunut jättämään kisoja väliin ennen kaikkea sairastumisen takia. Nyt maajoukkuejohdossa aiotaan tarttua toimeen, jotta kierre saadaan katkaistuksi.

– Rutiineja on tiukennettava entisestään, maajoukkuevalmentaja Anders Byström sanoo Expressen-lehdelle.

– Olemme kyllä pitäneet niistä kiinni, käyttäneet maskeja, pesseet käsiä ja pysyneet erillään sairastuneista. Mutta selvää on, ettei tuo ole riittänyt, itsekin flunssan kouriin tällä kaudella joutunut Byström jatkoi.

Hänen mukaansa kauden toinen cup-tapahtuma Lillehammerissa aiheutti sairastumiskriisin. Ruotsalaiset majailivat Lillehammerissa samassa hotellissa muiden joukkueiden kanssa.

– Ei tuolle enää mitään voi, mutta jatkossa on oltava tarkkana majoittumisen kanssa. Me pysymme niin eristäytyneinä kuin mahdollista, jotta sairauksilta vältytään.

Maailmancupissa kisataan seuraavaksi Tour de Ski -kiertue Italiassa. Se alkaa pian joulunpyhien jälkeen.