Yhdysvaltojen edustajainhuone on hylännyt republikaanien rahoitusesityksen, jolla pyrittiin estämään Yhdysvaltojen hallinnon sulku.
Liittovaltion virastoilta uhkaavat loppua rahat ja niitä aletaan sulkea lauantaina, mikäli kongressissa ei päästä sopimukseen rahoituksesta. Puolueet olivat jo saavuttaneet asiassa sovun, mutta tuleva presidentti Donald Trump vaati yllättäen sopimuksen neuvottelemista uudelleen.
Republikaanien kiistanalainen lakiesitys olisi poistanut laissa määritellyn velkakaton Trumpin kahdelta ensimmäiseltä virkavuodelta.
Esityksen läpimeno olisi vaatinut kahden kolmasosan enemmistön, mutta edustajainhuoneen puhemies Mike Johnson ei saanut uuden esityksen taakse edes kaikkia oman republikaanipuolueensa jäseniä. Esitys kaatui selvin luvuin 174–235.
Maailman rikkain mies ja teknologiayrittäjä Elon Musk kritisoi alkuviikosta esitystä ja painosti republikaanit vetämään tukensa esitykseltä. Ylen Yhdysvaltain-kirjeenvaihtajan Ilmari Reunamäen mukaan Trump halusi selvästi ottaa takaisin johtajuutta Muskilta, joka on ollut asian tiimoilta otsikoissa alkuviikosta.
Reunamäen mukaan Trumpille oli tärkeää, että velkakatto olisi poistettu. Hän ei halua että se on häiritsemässä hänen hallintonsa tekemisiä. Jotkut republikaaniedustajista eivät kuitenkaan pitäneet ideasta, vaan halusivat säilyttää velkakaton.
– Kyllähän se on arvovaltatappio, varsinkin tämä hieman yllättäen alkanut valtakamppailu. Demokraatit ovat härnänneet, että onko Musk oikeasti se presidentti ja yrittävät tällä tavoin pistä kiilaa republikaanien väliin, Reunamäki sanoo.
Hallinnon sulku tarkoittaisi käytännössä esimerkiksi hallintorakennuksien sulkemista ja lomautuksia ministeriöissä. Pisin hallinnon sulku on kestänyt Yhdysvalloissa hieman yli kuukauden.
Lähteet: STT, AFP, AP