Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.
Ylellä on tv-oikeudet vain Val di Fiemmen osakilpailuihin. Ylellä ei ole tv-oikeuksia Viaplayn televisioimiin Toblachin kilpailuihin, mutta näet parhaat palat Yle-sovelluksessa ja Ylen verkkosivuilla kilpailujen jälkeen. Kaiken olennaisen Tour de Skistä löydät täältä!
Kerttu Niskanen oli toinen Tour de Skin toisessa kilpailussa Toblachissa, kun Italiassa kilpailtiin perinteisellä hiihtotavalla 15 kilometrin yhteislähtökilpailu.
Niskanen oli loppuun asti mukana seitsemän urheilijan voittotaistossa. Amerikkalainen Jessie Diggins rykäisi voittoon eilisen lauantain sprintin tapaan ja paranteli asemiaan Tourin kärjessä. Niskanen nousi Tourin kokonaistaistossa toiseksi.
Norjan Astrid Öyre Slind oli kolmas ennen maannaistaan Heidi Wengiä. Täksi kaudeksi hiihtokilpailuihin palannut Therese Johaug jätettiin kisassa vasta kuudenneksi.
Krista Pärmäkoski ja Johanna Matintalo olivat myös pitkään mukana kärkikamppailussa. Pärmäkoski oli kymmenes ja Matintalo yhdestoista.
Kerttu Niskasen mukaan päivän kisaa ei ollut helppo hiihtää.
– Oli stressaava rata hiihtää porukalla. Paljon tasatyöntöä. Kaksi nousua. On hillitön peesihyöty helpoilla pätkillä. Tuntui, että kaikki jaksoivat jotenkin lyödä jyrkät nousut, Niskanen kuvaili.
Hän oli harmissaan taktiikkavalinnastaan lopussa.
– Voittaja oli kova tänään. Hän pystyi lyömään kovaa loppuun. Se jäi harmittamaan itseäni. Katsoin kovimmaksi haastajaksi Slindin. Otin hänen peesinsä. Diggins tuli yllättäen oikealta ohi ja jäin sutimaan Slindin perään. Ei mennyt niin kuin halusin, Niskanen sanoi.
Niskanen ei ollut kuitenkaan järin pettynyt toiseen sijaansa, vaan totesi olleensa kuitenkin lopulta toinen.
– Minulla oli taktiikka tulla toisena maalisuoralle ja siitä voittoon. Kolmantena pääsin ja toisena maaliin, Niskanen sanoi.
Niskanen on nyt 38 sekuntia perässä Digginsiä kokonaistilanteessa. Slind ja Weng ovat 31 sekuntia suomalaista jäljessä. Therese Johaug on peräti minuutin ja 14 sekuntia Digginsiä takana. Niskanenkin on norjalaista 36 sekuntia karussa.
Hän ei lähtenyt vielä miettimään sen kummemmin kokonaistilannetta, sillä Touria on vielä viisi kisaa jäljellä.
– Jokaisesta kisasta onnistuminen ja katsotaan sitten myöhemmin kokonaistilannetta. On vielä niin monta kisaa jäljellä. Tilanne elää varmasti, Niskanen kuvaili.
Milloin lukitset sijan, minkä haluat saavuttaa?
– Varmaan Alpe Cermisissä ja 300 metriä ennen maalia, Niskanen letkautti viitaten loppunousuun.
Joensuulle keltainen kortti: ”Tein törkeästi”
Lauantaina sprintissä uran ensimmäisen palkintokorokesijansa maailmancupissa ottanut Jasmi Joensuu oli 16:s. Hän otti Tourin sprinttipistetaistossa varoituksen, kun hän kiilasi Sveitsin Nadine Fähndrichin eteen. Joensuu johtaa nyt Tourin sprinttikisaa.
– Näin, että minulla oli hemmetin liukas suksi. Tulin niin helposti alamäessä ohi. Ajattelin, että mikä etten ottaisi pientä kiriä. Tein siinä törkeästi. Menin suksien päältä. Se oli oma mokani. Luulin, että olin kauempana edellä, Joensuu kertasi tilannetta.
Fähndrich ei ollut Joensuun mukaan kilpailun jälkeen pahoillaan tilanteesta.
– Juteltiin jo tässä, ettei mitään hätää, Joensuu sanoi.
Joensuu pääsi lähtemään toiselta paikalta kisaan eilen tulleen uran ensimmäisen palkintokorokesijoituksen jälkeen sprinttikisasta.
– Piti keräillä. Eilen oli tunteikas päivä. Hienoa oli lähteä hiihtämään tällaisista asetelmista, Joensuu kuvaili tuntemuksiaan.
Pärmäkoskelle ja Matintalolle norjalaisten vauhdinpito liikaa
Kärkitaistossa kisan alussa kulkeneet Krista Pärmäkoski ja Johanna Matintalo selvittivät kilpailun kulkuaan suhteellisen samoilla sanoilla.
– Kova reissu. Jäin alussa aika kauaksi, kun keskiladulta joutui lähtemään. Siinä ei oikein päässyt mistään tekemään ohituksia ja kun paikka tuli, tuli aika kova isku siihen, Pärmäkoski totesi.
– Toisella ringillä, kun Astrid (Öyre Slind) ja Therese (Johaug) lähtivät painelemaan, yritin lähteä siihen mukaan. Kuolin sitten siihen, ja sen jälkeen piti vähän tasoitella. Loppu ihan ok. Ei tuo nyt huono ollut, mutta en ole ihan tyytyväinen.
Johanna Matintalo kuvaili kisaansa stressaavaksi, sillä hän joutui starttaamaan isolla lähtönumerolla ja ohittelemaan hitaampia.
– Sen verran on vielä ollut oman kunnon kanssa tekemistä alkukauden aikana, ettei sellaista ensimmäisen kierroksen nyppäilyä kestänyt niin hyvin. Kun kolmannella kierroksella kärkiryhmä lähti kiristämään, putosimme Kristan kanssa, Matintalo sanoi.
– Loppu oli sellaista taistelua maaliin, mutta olen tyytyväinen. Kroppa toimi kokonaisuutena hyvin ja asiat menevät oikeaan suuntaan.