Lähes joka neljäs suomalainen aikoo vähentää prosessoidun lihan syömistä, käy ilmi Uutissuomalaisen gallupista. Yli puolet vastaajista kertoo, että ei aio vähentää. Naiset suhtautuvat vähentämiseen miehiä myönteisemmin.
Prosessoidulla lihalla tarkoitetaan lihavalmistetta, joka on valmistettu esimerkiksi savustamalla, suolaamalla tai lisäämällä nitriittiä maun tai säilyvyyden parantamiseksi. Uusien ravitsemussuositusten mukaan prosessoitua lihaa, kuten leikkeleitä ja makkaraa, suositellaan syötäväksi mahdollisimman vähän.
Tietoykkösen toteuttamaan gallupiin vastasi tuhat suomalaista 4.–11. joulukuuta. Tutkimuksen kokonaistuloksen virhemarginaali on 3,1 prosenttiyksikköä suuntaansa.