Viime päivien ajan kiistelyn aiheena ollut Afrikan tähti -peli löytyy lähes jokaisesta turkulaisesta päiväkodista, kertoo Turun kasvatus- ja opetusjohtaja Timo Jalonen Ylelle.
– Pelejä on lähes kaikissa päiväkodeissa ja perusopetuksen iltapäivätoiminnassa, Jalonen sanoo.
Jalonen sai joulun pyhien jälkeen tehtäväkseen selvittää lautapelien määrää Turun päiväkodeissa. Asiasta on Jalosen mukaan tekeillä pormestarille luovutettava selvitys.
– Osaltani selvitystyö on valmis torstaina puolilta päivin. Sen jälkeen toimitan selvityksen pormestarille ja kansliapäällikölle.
Pormestarit erimielisiä
Apulaispormestari Piia Elo (sd.) kertoi sunnuntaina Ilta-Sanomille, että Turku poistaa Afrikan tähti -lautapelit päiväkodeista. Syynä linjaukselle on lautapelin Elon mukaan vanhentunut maailmankuva ja kolonialistiseksi arvioitu kuvasto.
Pormestari Minna Arve (kok.) kommentoi päätöstä seuraavana päivänä hätäiseksi ja ylimitoitetuksi. Jalonen kertoi tiistaina Ylelle, että asiasta ei ole tehty virallista päätöstä ja että pelien määrää päiväkodeissa selvitetään.
Iltalehdelle Jalonen kertoi, että Turku perkaa myös muun muassa Peppi- ja Viisikko-kirjojen mahdollisesti vanhentuneet sisällöt.
Keskustelu Afrikan tähdestä käynnistyi, kun varhaiskasvatuksessa työskentelevä turkulainen varavaltuutettu Paco Diop (vas.) nosti esiin pelin ongelmallisuuden. Diop kokee pelin välittävän lapsille haitallista ja stereotyyppistä kuvaa Afrikasta ja afrikkalaisista.
Juttuun lisätty klo 11:09: Jalonen kertoi tiistaina Iltalehdelle, että Turku selvittää myös muun muassa Peppi- ja Viisikko-kirjojen sisältöjä.