Afrikan tähti -lautapeliin liitetyistä ongelmista käyty keskustelu on tarpeellista. Näin toteaa muun muassa kolonialismia tutkinut apulaisprofessori Olli Löytty Turun yliopistosta.
Löytty sanoo viime päivien keskustelun liittyvän joltakin osin siihen, millaista suomalaisuus on. Hänen mukaansa on ironista, että juuri Afrikan tähti -niminen peli nähdään tärkeänä asiana suomalaisuuden ja suomalaisen kulttuurin kohdalla.
Löytty löytää keskustelusta yhtäläisyyksiä siihen, miten eskimojäätelöpuikoista ja Brunbergin suklaasuukoista puhuttiin, kun niiden nimien muuttaminen oli ajankohtaista.
– Siinä on ironinen kulma tähän asiaan. Miksi ihmeessä juuri nämä asiat on koettu niin tärkeänä, kun on luovuttu monista muistakin vanhoista kulttuurituotteista.
Lasten ääni puuttuu keskustelusta
Turun yliopiston apulaisprofessori Olli Löytty kokee, että viime päivien keskustelu kertoo tietyllä tavalla myös suomalaisten konservatiivisista arvoista.
– Kulttuuriperintöä säilyttämään tähtäävä lähtökohta on hyvä asia, ettei mennä kaikkien muotioikkujen mukana.
Löytty huomauttaa, että se miten ihmiset pelaavat Afrikan tähteä kotonaan ei kuulu muille.
Viime päivien keskustelusta on hänen mielestään puuttunut sekä lasten että varhaiskasvatuksen työntekijöiden ääni.
– Haluaisin kuulla heidän kokemuksiaan siitä, miten lapset peleistä puhuvat. Se olisi ihan olennaista, kun pohditaan, mitä sille pelille pitäisi päivähoitopaikoissa tehdä.
”Huomenna koko tämä Afrikan tähti on unohtunut”
Afrikan tähteen liittyvässä keskustelussa Turun yliopiston apulaisprofessori Olli Löyttyä kiusaa sen valtava nopeus. Ennen tutkittiin ennen kuin hutkittiin.
– Suhtautuminen on vähän paniikinomaista, jotenkin pelätään. Eihän tämä asia selvästikään vanhene. Minun mielestäni jotkut voisivat viheltää pelin poikki ja sanoa, että mietitäänpä hetki, mitä peleille teemme, Löytty pohtii.
Hän muistelee osallistuneensa keskusteluun Afrikan tähden kolonialistisuudesta jo 1990-luvun lopulla.
– Huomenna koko Afrikan tähti on unohtunut ehkä pariksi vuodeksi, kunnes se taas nousee esiin.
– Tässä häviää eniten sivistynyt, viisas keskustelu siitä, mikä on lapsille hyväksi ja mikä ei.