Operaattorit sanovat, että mobiiliverkot toimivat hyvin, käyttäjät toista mieltä, ministeriö haluaa selvityksen

Etelä-Savon valmiusryhmän laaja kysely toi ilmi, että mobiiliverkkojen ongelmat ovat pahempia kuin on ajateltu. Operaattoreiden mukaan isompia ongelmia ei ole.

Telemasto jossa lähettimiä eri ilmansuuntiin.
Operaattoreiden toimiluvan vaatimukset eivät velvoita niitä tarjoamaan tietoverkkoa esimerkiksi metsäteille tai loma-asuntoihin. Kuva: Jarkko Riikonen / Yle

Liikenne- ja viestintäministeriö haluaa, että liikenne- ja viestintävirasto Traficom selvittää mobiiliverkkojen toiminnan ongelmat ja niiden syyt.

Ministeriön hallinta- ja paikannusyksikön johtaja Kaisa Laitinen sanoo Ylelle, että vastuu mobiiliverkkojen toimivuuden varmistamisesta on valvovalla viranomaisella, eli Traficomilla.
Mobiiliverkon ongelmien laajuus tuli ilmi, kun Etelä–Savon valmiusryhmä selvitti kyselyllä mobiiliverkon toimivuutta maakunnassa. Sadat vastaajat kertoivat kehnosti toimivista yhteyksistä.

Etelä-Savon viranomaiset toimittivat ministeriöön, Traficomille ja operaattoreille vetoomuksen, jonka mukaan mobiiliverkkojen toimimattomuus vaarantaa pahimmillaan ihmisten terveyden.

Toimilupiin tuskin muutoksia lähivuosina

Lain mukaan teleoperaattoreiden on tarjottava 5 Mbit/s tietoverkko jokaiseen kotitalouteen ja yritykseen. Laki ei koske esimerkiksi loma-asuntojen yhteyksiä.

Laitinen kommentoi mahdollista lakimuutosta toteamalla, että lainsäädännön muutos on aina pitkä tie. Myös muutokset operaattoreiden toimilupiin lähitulevaisuudessa eivät ole todennäköisiä.

Nykyiset toimiluvat ovat voimassa vuoden 2033 loppuun. Toimilupiin voi kesken toimilupakauden tehdä lain mukaan muutoksia vain, jos se on olennaisista muutoksista johtuvista syistä välttämätöntä.

Operaattori: Kaikki eivät koskaan tyytyväisiä

Telialta kerrotaan, että viranomaisilta ei ole syksyn aikana tullut esille ongelmia vetoomuksen kuvaamassa mittakaavassa. Etelä-Savosta operaattori on saanut yksittäisiä palautteita.

Telian mukaan vaikuttaa siltä, että syksyn aikana julkisuudessa käyty keskustelu 3G-verkoista on lisännyt viranomaisyhteydenottoja.

Operaattorin mukaan 3G-verkon sammuttaminen ei ole merkittävästi vaikuttanut verkon peittoon alueella.

Mobiiliverkon kattavuus on myös DNA:n mukaan hyvällä tasolla.

DNA:n mukaan matkaviestinverkkojen laatu ei koskaan tule tyydyttämään kaikkia käyttäjiä kaikissa käyttöpaikoissa.

Operaattorilta myös huomautetaan, että infrastruktuuri tulee kalliiksi suhteessa alueella palveluita käyttävään asiakasmäärään.

Elisa kertoo, että sen 4G- ja 5G-verkkojen rakentaminen muun muassa Etelä-Savossa on vielä kesken. Operaattori on tehnyt saamiensa ilmoitusten perusteella mittauksia Etelä-Savon Rantasalmella ja tehnyt jo parannuksia muutamissa heikon kuuluvuuden kohteissa.

Yhtiön mukaan verkon järeämpi parantaminen tarkoittaisi sitä, että myös sen rahoitus pitäisi tarkastella uudelleen.

Täsmennetty 14.1. klo 8:00 lausetta ”Lain mukaan teleoperaattoreiden toimilupiin kuuluu, että niiden on tarjottava 5 Mbit/s tietoverkko jokaiseen kotitalouteen ja yritykseen” . Toimiluvat koskevat väestöpeittovelvoitetta, 5 Mbit/s on laissa määritelty.