Eilen maanantaina Helsingin ydinkeskustassa tapahtunut putkirikko on osoittautunut laajemmaksi kuin aluksi arvioitiin, kertoo Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY.
Vuoto tapahtui Mannerheimintien ja Arkadiankadun risteyksessä Lasipalatsin kulmauksessa presidentti J. K. Paasikiven muistomerkin kohdalla iltapäivällä.
Vettä pulppusi kadulle ja esimerkiksi raitioliikenne onnettomuuspaikalla oli keskeytettävä hetkeksi.
Nyt on selvinnyt, että maanalainen vesiputki on hajonnut pitkältä alueelta. Purkautunut vesi on vienyt maa-ainesta mukanaan ja saanut maan vajoamaan Paasikiven muistomerkin kohdalta.
Laajat korjaukset tiedossa
HSY piti maanantai-iltana hätäkokouksen ja päätti, että korjauksia joudutaan tekemään todella laajalla alueella.
– Putkistoa uusitaan noin 70 metrin matkalta Mannerheimintien reunasta muistomerkin takapuolelle asti, kertoo HSY:n verkko-osaston yksikönpäällikkö Sami Sillstén.
1950-luvulta peräisin oleva putki vaihdetaan uuteen. Lisäksi HSY tilaa aukion graniittipäällysteen korjaukseen lisäapua.
– Saneeraustyöt aloitetaan pikimmiten.
Sillstén arvioi, että korjaustyöt kestävät kolmesta neljään viikkoa. Putkistot korjataan nopeammin, mutta kivetysten korjaus voi venyä keväälle, jos talvi hankaloittaa töitä.
Nyt onnettomuuspaikalla on rajattu alue, jonka ympäriltä pääsee kävelemään. Korjaustöillä ei Sillsténin mukaan pitäisi olla vaikutuksia myöskään liikenteelle.
Putkirikkoja tapahtuu Sillsténin mukaan usein, mutta tämän kokoluokan vauriot ovat todella harvinaisia.