Itä-Suomessa on ollut keskiviikkona vaarallisen liukasta. Kuopion, Varkauden ja Joensuun päivystykset ovat ruuhkautuneet pahoin itsensä loukanneista ihmisistä.
Kuopion ja Joensuun sairaaloissa ruuhkaa on ollut aamusta asti. Varkauden päivystyksessä ruuhkahälytys annettiin iltapäivällä, kun vapaat petipaikat ja tila odotusaulassa loppuivat.
Ruuhkatilanteessa ensihoito ei tuo potilaita päivystykseen, jos ei ole aivan pakko. Kuopion yliopistollisesta sairaalasta kerrotaan, että potilaita yritetään siirtää osastoille mahdollisimman nopeasti.
– Täällä on ollut jo eilisestä saakka potilaita, jotka eivät ole päässeet osastoille. Osastoille otetaan potilaita ylipaikoille, mutta nyt alkaa näyttää siltä, että koko sairaala on tukossa, Kuopion yliopistollisen sairaalan vs. apulaisylilääkäri Zdenka Chromcova kertoo.
Päivystyksessä on ollut Kysillä pahoja ruuhkia aiemminkin, mutta nyt tilanne on Chromcovan mukaan hyvin poikkeuksellinen.
– Ruuhkahälytys on ollut päällä jo aamusta asti, mutta tilanne todennäköisesti pahenee vielä työmatkalaisten vuoksi, Chromcova sanoo.
Nastatkaan eivät aina auta
Liukastumiset ovat vieneet päivystykseen kaikenikäisiä ihmisiä. Kaatumiset ovat aiheuttaneet muun muassa olkapää-, ranne-, nilkka-, lonkka- ja päävammoja. Chromcovan mukaan osa vammoista vaatii myös leikkaushoitoa.
Pohjois-Karjalassa Siun soten päivystyksen ylilääkäri Terhi Savolainen ei muista, että vuoden sisällä olisi ollut yhtä ruuhkaista aamua.
Joensuun päivystykseen on hälytetty lisää työvoimaa, sillä odotusajat ovat kasvaneet pitkiksi. Töihin on saatu muun muassa lisää lääkäreitä kirurgian puolelta sekä kipsaajia.
Savolainen huomauttaa, etteivät nastatkaan riitä suojelemaan kaatumiselta. Keli on tällä hetkellä salakavala, sillä jään päälle satanut lumi peittää liukkaat kohdat ja hiekoituksen.
Savolainen ja Chromcova kehottavatkin ihmisiä pysymään kotona, jos se vain on mahdollista.
– Nyt ei ole kauppareissun aika, vaan aika kaivaa hernekeittopurkki kaapin perukoilta.
Tuore pakkaslumi ja jää tekevät kaduista erityisen liukkaita. Näin Varkaudessa kommentoitiin keskiviikon jalankulkusäätä.
Myös Etelä-Karjalassa ruuhkaa
Myös Etelä-Karjalan keskussairaalassa Lappeenrannassa on hoidettu tänään tavallista enemmän potilaita, jotka ovat kaatuneet ja loukanneet itsensä.
Päivystyksen esihenkilö Anne Saltiola Etelä-Karjalan hyvinvointialueelta kertoi alkuillasta, että päivystykseen on tullut liukastumisen takia hoitoon noin 30 ihmistä.
Liukkaat talvipäivät työllistävät Saltiolan mukaan etenkin kipsipoliklinikkaa, ja päivystyksessä on tällä hetkellä muutenkin vilkasta.