Kansalaisaloite Oulaskankaan sairaalan päivystyksen jatkumisen puolesta on kerännyt kuukaudessa liki 38 000 allekirjoitusta.
Aloitteessa vaaditaan lakimuutosta, jotta Oulaskankaan sairaalassa voidaan jatkossakin järjestää ympärivuorokautinen perusterveydenhuollon päivystys.
Aloitteentekijät toteavat, että jos Oulaskankaan yöpäivystys lakkaa lokakuussa, potilasturvallisuus vaarantuu. He laskevat, että asukkaille tulee matkaa Oulun seudun yhteispäivystykseen asuinpaikan mukaan 100–200 km. Sairaalan alueella asuu noin 125 000 ihmistä.
Aloitteen mukaan Oulaskangasta ei ole kohdeltu oikeudenmukaisesti verrattuna esimerkiksi Kouvolaan, josta matkaa seuraavaan päivystävään sairaalaan on alle 60 kilometriä ja väestövastuu 80 000 henkilöä.
Jos aloite kerää 50 000 nimeä, se käsitellään eduskunnassa.
Allekirjoitus netissä vaatii vahvan tunnistautumisen.