Kiina ilmoitti omista tulleistaan tuonnille Yhdysvalloista

Tullit ovat vastine Yhdysvaltain määräämille tulleille, jotka tulivat voimaan tiistaiaamuna. Kiina on valittanut Yhdysvaltain tuontitullipäätöksestä Maailman kauppajärjestö WTO:lle.

Sataman ilmakuvassa näkyy rivi rivin perään kontteja ja nostureita. Taustalla on merta ja horisontissa siintää kaupunkimaisema.
Kontteja lastattiin aluksiin Qingdaon satamassa Shandongin provinssissa Kiinassa 29. tammikuuta. Kuva: AOP

Kiina kertoo, että se on asettanut omat tullinsa Yhdysvaltain tuonnille. Ne tulevat voimaan 10. helmikuuta.

Presidentti Donald Trumpin määräämä 10 prosentin tullit tuonnille Kiinasta tulivat voimaan kello 7 Suomen aikaa.

Kiina asettaa yhdysvaltalaiselle hiilelle ja nesteytetylle maakaasulle 15 prosentin tullin. Kymmenen prosentin tulli koskee muun muassa raakaöljyä, maatalouskoneita ja tiettyjä autoja.

Kiina on protestoinut voimakkaasti Yhdysvaltain määräämiä tulleja, ja se on sanonut niiden rikkovan vakavasti Maailman kauppajärjestön WTO:n sääntöjä.

Kiinan ulkomaankauppaministeriön mukaan maa puolustaa laillisia etujaan, sillä Yhdysvallat on kohdistanut siihen pahantahtoisia toimia.

Trumpin on kerrottu keskustelevan lähipäivinä Kiinan presidentin Xi Jinpingin kanssa. Aiemmin Yhdysvallat lykkäsi kuukaudella Meksikoa ja Kanadaa koskevia tulleja.

Yhdysvallat asetti Kiinalle 10 prosentin lisätullit.

AP, Reuters, AFP