Jasmin Beloued kutsui haastateltavaa toistuvasti väärällä nimellä eikä kuunnellut, kun häntä yritettiin korjata

Edes haastateltavan kummeksuvat ilmeet eivät herättäneet UMK:stakin tuttua juontajaa tajuamaan virhettään.

Jasmin Beloued Ylen Toimittaja- Juontaja kasvokuva elämäni moka.
Jasmin Belouedia hävettää vielä parin vuoden jälkeenkin, kun hän muistelee tilannetta, jossa kutsui toistuvasti haastateltavaa väärällä nimellä. Kuva: Mohamed El Bouari

Elämäni moka -juttusarjassa julkisuudesta tuttu ihminen kertoo nolosta virheestään. Tällä kertaa mokansa paljastaa Uuden Musiikin Kilpailun juontaja Jasmin Beloued.

”Olin Yle Mixissä haastattelemassa useampaa henkilöä yhtä aikaa. Kahdella päähaastateltavalla oli suhteellisen samankaltaiset nimet kuten Pete ja Pate. Huomasin vasta keikan jälkeen, että ei hitto, olen kutsunut toista haastateltavaa koko ajan väärällä nimellä!

Hän ei ollutkaan Pate, vaan tyyliin Paavo. Eli olin kinda there, but actually not [lähellä, mutta ei kuitenkaan].

Huomasin kyllä haastattelun aikana, kun hän katsoi pari kertaa oudosti, kun kutsuin häntä hänen oletetulla nimellään. Ajattelin vain, että okei, onpa jännä ilme.

Taustatoimittaja taisi keikan jälkeen kysyä, että kutsuinko haastateltavaa oikealla nimellä. Mutta en ollut enää varma, millä nimellä olin häntä kutsunut.

Ajattelin, että harmin paikka, jos mokasin, mutta ehkä se ei haitannutkaan haastateltavaa, kun hän ei missään vaiheessa korjannut mua.

Myöhemmin kävin haastattelukeikan videomateriaaleja läpi. Jossain kohtaa videolla haastateltava kuiskaa vähän niin kuin under his breath [puoliääneen], että 'ei, vaan nimeni on itse asiassa tämä'.

Olin hänen puhuessaan katsellut ihan muualle ja puhunut kauheasti enkä ollut kuunnellut häntä.

Olin, että ei juma. Olen koko ajan kutsunut häntä väärällä nimellä ja myöhemmin kohautellut olkapäitäni, että no lol, oma vika, kun ei korjannut mua. Ja hän olikin yrittänyt!

Hävetti niin paljon, kun huomasin sen. Onneksi oli sähköpöytä nostettuna ylös, niin menin sitten oikeasti pöydän alle häpeämään. Se oli ihan sika noloa.

Varsinaiselle videolle ei onneksi tullut väärää nimeä, koska kutsuin häntä nimellä vain, kun ohjasin häntä istumaan tai vastaavaa. Katsojat olivat koko ajan siinä uskossa, että tiedän, kenelle puhun.

Menen nimissä tosi helposti sekaisin. Varmistan nykyään aina vähintään kolme kertaa, että haastateltavan nimi on oikein ja kirjoitan sen mukaan otettavaan paperilappuun. Tämä tilanne opetti, että muistan nimet paremmin, kun näen ne kirjoitettuna.

Tälle keikalle taustatoimittaja oli etsinyt haastateltavat ja ollut heihin yhteydessä. Mulle oli vain pari kertaa ennen haastattelua sanottu heidän nimensä. Senkään takia nimi ei jäänyt niin vahvasti mieleen. Nykyään tykkään soittaa haastateltaville itse etukäteen ja tallentaa heidät nimellä puhelimeen.

Parin vuoden jälkeenkin tämä tapahtuma edelleen syö sisältä ja on sellainen eiiih-fiilis. Mutta sitten ajattelen, että ainakin otin tästä opikseni ja oikeasti muutin tapani.”