Kerttu Niskanen kyykkäsi rajusti paraatimatkansa MM-kenraalissa – Aino-Kaisa Saarinen hyväksyi selityksen

Kerttu Niskanen oli vasta kolmanneksi paras suomalainen perinteisen kympillä Falunissa. Hän jäi paraatimatkansa MM-kenraalissa yli minuutin kärjestä.

Kerttu Niskanen maalissa.
Kerttu Niskanen joutui pettymään Falunissa. Kuva: Emmi Korhonen / Lehtikuva

Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.

Maastohiihdon maailmancupissa Yle Urheilun asiantuntija Aino-Kaisa Saarinen odotti Kerttu Niskaselta voittoa, kun Falunissa kisattiin lauantaina Niskasen paraatimatka 10 kilometriä perinteisellä hiihtotavalla.

Niskanen oli kuitenkin vasta kolmanneksi paras suomalainen. Kymmenenneksi sijoittunut Niskanen jäi päivän ylivoimaisesta voittajasta Ruotsin Ebba Anderssonista minuutin ja 11,6 sekuntia.

– Oli rankkaa alusta loppuun. Hirveän tahmean tuntuista hiihtoa. Tämä johtuu osittain siitä, että ollaan oltu niin vähän aikaa vasta merenpinnan tasolla, Niskanen sanoi Viaplaylla.

Tästä huolimatta Niskanen odotti itseltään paljon parempaa hiihtoa.

– Ei ollut hyvä päivä, Niskanen sanoi.

Niskanen ei ole kuitenkaan huolissaan yhden huonon kisan takia MM-kisoista, vaikka tämä matka kilpaillaan reilun parin viikon päästä MM-kisoissa.

– Viime maailmancupit kulkivat hyvin. Leiri meni hyvin, Niskanen ilmoitti.

Kerttu Niskanen jäi kauas kärjestä – katso Falunin perinteisen kympin kooste.

Aino-Kaisa Saarinen hyväksyi Niskasen selityksen.

– Kertun hiihtäminen näytti juuri siltä, kun tullaan korkealta. Ollaan kuin tervassa. Kun lihaksisto ja hengitys eivät ole merenpinnan tasolla, siihen tarvitaan todella kovaa rykäisyä niin kuin nyt saatiin, Saarinen kuvaili.

Päivän kisa oli myös siinä mielessä mielenkiintoinen, että sama matka kilpaillaan MM-kisoissa Trondheimissa merenpinnan tasolla parin viikon päästä. Perinteisen 10 kilometriä väliaikalähtönä on MM-ohjelmassa tiistaina 4. maaliskuuta.

Saarinen uskoo, että Niskanen ehtii vielä mitalivauhtiin, mutta kaiken pitää onnistua.

Saarinen itse muistaa vastaavanlaisen kokemuksen, kun hän voitti Liberecin MM-kisoissa 2009 MM-kultaa perinteisen kympillä.

Tuolloin Saarinen oli kahdeksas edeltävässä perinteisen hiihtotavan normaalimatkan kilpailussa. Saarinen oli myös tuolloin tullut valmistavalta korkean paikan leiriltä MM-kenraaliin.

– Minulla tuntui karvapallo kurkussa. Olin jossain vaiheessa kisaa tyyliin kuudentenatoista. Ajattelin, että nyt on pakko saada vauhtia. Yhtäkkiä hengitys aukesi, Saarinen kuvaili sopeutumista korkealta takaisin merenpinnan tasolle.

Muista suomalaisista Krista Pärmäkoski oli kahdeksas. Saarinen näki Pärmäkosken suorituksen lähes odotettuna, sillä hän oli odottanut Pärmäkoskelta sijoitusta kuuden parhaan joukkoon.

Päivän yllättäjä oli Jasmi Joensuu yhdeksännellä sijallaan. Joensuu taipui Pärmäkoskelle vain 0,1 sekuntia ja kepitti siis Niskasen.

Joensuu pohdiskeli kisan jälkeen kuitenkin Viaplaylle, että ei välttämättä hiihtäisi perinteisen kymppiä MM-kisoissa. Taustalla on MM-ohjelma.

Perinteisen kympistä seuraavana päivänä on luvassa perinteisen hiihtotavan parisprintti. Siinä Joensuu mielisi taistella MM-mitaleista, kuten myös vapaan hiihtotavan sprintissä ja viestissä.

Saarinen näki, että päivän rankka kisa teki hyvää Joensuulle MM-kisoja ajatellen.

– Jasmin ajatukset MM-kisoista kuulostavat järkeviltä. Hän ei ole kilpaillut niin paljoa normaalimatkoja. Se voi mennä jäseniin MM-kisoissa, Saarinen arvioi.

Hiihdon tulospalvelu