Tänään alkanut kaupan alan lakko näkyi heti kauppojen hyllyillä ja hyllyjen välissä. Mikkelistä Rukalle lomailemaan saapunut Helena Turkki oli ostoksilla maanantaiaamuna.
– Kun kuulin viikonloppuna uutisointia lakon uhasta, päätimme tyttäreni kanssa lähteä ostoksille. Lakkoon on varauduttava, että ruokaa riittää, kun teemme lomalla itse ruokamme, Turkki toteaa.
Kuusamon Prismassa myyntipiikki oli heti lakkouutisoinnin jälkeen viikonloppuna poikkeuksellisen vahva, kertoo Kuusamon Prisman vähittäiskapan toimialajohtaja ja hr-johtaja Mari Vartiainen.
– Varaudumme kaupan lakkoon ensiksi niin, että suunnittelemme aukioloaikojen mahdollisia muutoksia. Toistaiseksi tavaraa riittää varastoissa. Hyllyjä täytetään viikonlopun kovan menekin vuoksi koko ajan, Vartiainen sanoo.
Hänen mukaansa viikonloppuna tavaraa hamstrasivat sekä paikalliset että turistit.
Pohjoisempana Saariselällä K-marketin hyllyt ovat vielä alkuviikosta täynnä. Osa hiihtolomalaisista on tehnyt ruokaostoksia jo matkalla, Rovaniemellä ja Sodankylässä.
Ivalon Supermarketista, Inarin K-marketista ja Saariselän K-marketista saatujen tietojen mukaan keskiviikkona ovat luvassa vielä viimeiset kuormat tälle viikolle ja niillä pärjätään viikonloppuun saakka.
Tietyt tuotteet loppuvat ensimmäisenä
Kouvolan Prismassa oli maanantaina nähtävissä vajausta tonnikalasäilykkeissä ja joissain edullisissa kahveissa. Kouvolalainen Raija Tamminen ei löytänyt enää maanantaiaamupäivänä suosikkituotteitaan kaupasta.
– Suosituimmat jugurtit olivat menneet.
Dina Tarvonen oli havainnut puutteita Prismassa jo sunnuntaina. Hän kertoi, että puutteita oli ollut leipä- ja jauhelihaosastolla, sekä myös banaanit olivat vähissä.
Oulun keskusta-alueen ruokakaupoissa oli maanantaiaamuna nähtävissä joitakin tuotepuutteita, mutta samaan aikaan käytävillä oli runsaasti rullakoita ja myymäläkalusteita täydentävää henkilökuntaa.
Sata kilometriä pohjoisempana Kemissä sunnuntai oli ollut hieman normaalia vilkkaampi kauppapäivä. Etenkin leipähyllyt oli ostettu tyhjäksi.
Kemin keskustassa sijaitsevan Kemin K-Marketin kauppias Tanya Nurkkala kertoo, että myös pienemmässä marketissa sunnuntai oli vilkas.
Helsingissä ei panikoida
Suomen suurimmassa hypermarketissa eli Prisma Kaaressa Helsingissä Ylen haastattelemat asiakkaat suhtautuvat rauhallisesti lakkoon.
Tilanne ei juuri vaikuta heidän ostoksiinsa, ainakaan isosti.
Esimerkiksi Mikko-Pekka Karlin kertoo alla olevalla videolla, että hän ei lähde hysteriaan mukaan.
Prismajohtajan Ilkka Riialin mukaan vain ”pientä hamstrausta” on havaittavissa lähinnä joidenkin tuoretuotteiden, kuten liha- ja maitotuotteiden kohdalla.
Marketissa on varauduttu lakkoon jo viime viikolla tilaamalla tavaraa tavallista enemmän.
– Hyllyjä täytetään jatkuvasti, mutta ne myös tyhjenevät koko ajan, kun kauppa käy, Riiali sanoo.
Ostoksilla on maanantaina tavallista enemmän ihmisiä.
Kuivatuotteita monilla on riittävästi omassa kaapissa jo entuudestaan, joten niitä ei välttämättä haalita lisää muutaman päivän vuoksi.
Riiali muistelee, että joskus lakkojen aikana wc-paperia on hamstrattu, mutta ei tällä kertaa.
– Nyt ostetaan laidasta laitaan kaikkea, mitä normaalin perheen arkeen kuuluu.
Prisma Kaari on tavallisesti ympäri vuorokauden auki, mutta lakon aikana siihen ei pystytä.
Riiali ei vielä osaa sanoa tarkalleen, mitkä lakon aikaiset aukioloajat ovat.
Tänään alkanut logistiikan eli kauppojen keskusvarastojen ja kuljetuksen lakko päättyy torstaina 20.2. kello 5. Myymälöiden lakko alkaa keskiviikkona 19.2. kello 5 ja päättyy lauantaina 22.2. kello 5.
Molemmissa lakoissa lakot päättyvät aikaisin aamulla tai ennen kello 5 alkaneen työvuoron päätyttyä.