Teknologiateollisuuden työriidassa on saatu aikaan neuvottelutulos, kertoo valtakunnan sovittelijan toimisto viestipalvelu X:ssä.
Valtakunnan sovittelijan mukaan ratkaisua käsitellään Teollisuusliiton ja Teknologiateollisuuden työantajien hallinnoissa viikonlopun aikana. Osapuolet tiedottavat itse sopimuksen sisällöstä.
Teknologiateollisuuden työriita on kestänyt jo viitisen kuukautta, ja ratkaisua haettu useita kertoja. Työehtosopimusneuvotteluissa on ollut kyse palkankorotusprosentin suuruudesta.
Teollisuusliitto kertoo Ylelle käsittelevänsä neuvottelutuloksen lauantaina 22. helmikuuta. Ennen sitä liitto ei kommentoi neuvotteluratkaisua tai sen sisältöä.
Teollisuusliiton puheenjohtaja Riku Aalto kommentoi ainoastaan, että neuvottelut ovat olleet hyvin pitkät.
– Olemme aloittaneet neuvottelut teknologiateollisuuden työnantajien kanssa jo syksyllä, ja nyt eletään helmikuun puoltaväliä ja ylikin. Tietysti neuvottelurupeama on ollut pitkä.
Myöskään Teknologiateollisuuden työnantajat ei kommentoinut neuvottelutuloksen sisältöä torstai-iltana. Toimitusjohtaja Jarkko Ruohoniemi kertoo Ylelle, että ratkaisua käsitellään organisaation hallinnossa mahdollisimman pian, ehkä jo perjantain aikana.
Teollisuusliitto on antanut ilmoituksen maanantaina alkavasta lakosta. Useat liitot ovat myös ilmoittaneet tukitoimista. Lakot peruuntuvat, mikäli osapuolet hyväksyvät neuvottelutuloksen viikonlopun aikana.
Uutista korjattu 20.2. klo 20.20: Otsikosta korjattu sopu neuvottelutulokseksi, sillä virallinen sopu on vasta sitten, kun osapuolet ovat hyväksyneet ratkaisun.