Senni Salminen loikki toiseksi EM-hallien kenraalissaan – ”Sain loppua kohden jujusta kiinni”

Senni Salmiselle kilpaılu oli Hollannissa ensi viikolla käytävien EM-hallien kenraalia. Apeldoornissa kilpaillaan 6.–9. maaliskuuta.

Senni Salminen loikkii Kuortaneella 23.2. 2025.
Senni Salminen Kuortaneella 3.2.2025. Kuva: Pasi Suokko / Apollo Photo / All Over Press

Kolmiloikkaaja Senni Salminen ponnisti talven toiseksi pisimmän hyppynsä 13,99 ja sijoittui toiseksi Madridin kansainvälisissä hallikisoissa perjantaina.

Kilpailun voitti Kuuban Leyanis Pérez kauden kärkituloksella 14,42.

Salmiselle kilpailu oli Apeldoornissa, Hollannissa ensi viikolla käytävien EM-hallien kenraali. Apeldoornissa kilpaillaan 6.–9. maaliskuuta.

Salminen käytti kilpailussa täyttä 16 askeleen vauhtia, joka alkoi toimia paremmin kilpailun loppua kohden. Salminen kimmahti parhaansa neljännellä ja viidennellä kierroksilla tuloksin 13,84 ja 13,99.

– Siinä oli pikkaisen hakemista, kun menin täyteen vauhtiin. Nämä olivat ensimmäiset kilpailuhypyt täydellä vauhdilla. Kokeilin sitä kahdella hypyllä Kuortaneen SM-halleissa, mutta en laske niitä, kun se oli sellainen ex tempore -juttu, Salminen totesi SUL:n tiedotteessa.

– Nyt tuntui, että sain kisan loppua kohden jujusta kiinni. EM-halleja ajatellen olen luottavainen. Täysi vauhti on nyt astetta tutumpi. Nyt sitten huilataan ja teen yhden voimatreenin ennen EM-kisoja.

Salmisen kisaa paikan päällä seurannut valmentaja Matti Mononen oli tyytyväinen.

– Senni sai nyt lisää 16 askeleen hyppyjä, ja suunta oli oikea, mutta korjattavaa on vielä. Vauhtijuoksun lopun haluamme vielä paremmin kiihtyväksi, ettei viimeinen askel veny ja kinkkaan saadaan laajuus, joka on Sennin vahvuus, Mononen sanoi.

– Tuossa 13,99-hypyssä oli jo hyvät ainekset. Kahden loikan jälkeen oltiin jo pitkällä.