Helsinki arvostelee suorin sanoin hallituksen suunnittelemaa lakiesitystä, joka tarkoittaisi kaupungin sote-budjettiin 35 miljoonan euron leikkausta.
Hallitus perustelee esitystä sillä, että Helsingin tekemä ylijäämäinen tulos mahdollistaa leikkauksen. Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala on säästänyt muutosohjelmallaan vuosina 2023–2024 noin 68 miljoonaa euroa.
Hallituksella ei ole aikomusta kajota muiden hyvinvointialueiden rahoitukseen.
Helsingin kaupunginhallitus jätti asiasta maanantaina valtiovarainministeriölle lausunnon. Sen mukaan lakiesitys ei kannusta vastuulliseen taloudenpitoon.
Kaupunginhallituksen mukaan rahoitusjärjestelmän tulisi palkita tehokkuudesta eikä kannustaa rahoituksen täysimääräiseen käyttämiseen.
Helsingin kaupunginhallituksen puheenjohtajan, pormestari Juhana Vartiaisen mielestä hallituksen esitys tarkoittaa, että hyvinvointialueita rangaistaan vastuullisesta taloudenpidosta.
– Alueen saavuttaessa tasapainoisen taloustilanteen, rahoitusta leikataan ja kohdentumista muutetaan mielivaltaisesti. Tämä on erittäin ongelmallista, Vartiainen kertoo kaupungin tiedotteessa.
Jos esitys toteutetaan, kaupunginhallituksen mukaan millään hyvinvointialueella ei ole enää kannustinta tehdä tuottavuutta parantavia uudistuksia.
Tiedotteen mukaan säästöjen kohdentamisen vaikutukset Helsinkiin olisivat merkittävät. Jos esitetty 35 miljoonan euron leikkaus kohdennettaisiin vain Helsingille, laskennallisesti se tarkoittaisi esimerkiksi lähes 300 000:a terveyskeskuslääkärikäyntiä.
Helsingin näkemyksen mukaan kertaluonteiset säästötoimet tulee tehdä tasaisesti kaikilta hyvinvointialueilta.
Helsinki pitää hallituksen leikkausaikeita epäoikeudenmukaisina. Toimittaja Tero Valtanen tiivistää videolla, mistä on kyse.