Sosiaali- ja terveysvaliokunta kannattaa hallituksen esitystä hedelmöityshoitojen Kela-korvattavuudesta

Korvausoikeuden ulkopuolelle jäisivät esimerkiksi samaa sukupuolta olevat pariskunnat ja itselliset naiset, jos lapsettomuuden syyksi ei ole osoitettavissa sairautta.

ICSI-laite Dextran hedelmöitysklinikalla. Petrimaljassa on alkio.
ICSI-laite Dextran hedelmöitysklinikalla. Laitetta käytetään keinohedelmöitykseen. Arkistokuva tammikuulta 2025. Kuva: Esa Syväkuru / Yle

Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta kannattaa hallituksen esitystä hedelmöityshoitojen Kela-korvattavuudesta. Valiokunta sai mietinnön valmiiksi tiistaina.

Hallituksen esityksen myötä yksityisen terveydenhuollon hedelmöityshoidoista saisi ensi vuonna taas Kela-korvauksia.

Muutoksella halutaan parantaa taloudellisia mahdollisuuksia hakeutua hedelmöityshoitoihin yksityiseen terveydenhuoltoon sekä edistää syntyvyyttä. Suurin osa hoidon hinnasta jää yhä maksettavaksi itse.

Sairausperusteisen korvausoikeuden ulkopuolelle jäisivät esimerkiksi samaa sukupuolta olevat pariskunnat ja itselliset naiset, jos lapsettomuuden syyksi ei ole osoitettavissa sairautta.

Mietintöön sisältyy kaksi vastalausetta. Vastalauseen jättivät yhdessä sosiaalidemokraattien ja vasemmistoliiton valiokuntajäsenet ja erikseen vihreiden Bella Forsgrén.

Niissä kummassakin katsotaan, että laissa pitäisi huomioida erilaiset perhetyypit.

– Hallitus yrittää väittää, että esitys ei ole syrjivä, mutta tosiasiassa se jättää suuren joukon ilman tukea ja pakottaa heidät joko odottamaan julkisen puolen ruuhkautuneessa järjestelmässä tai maksamaan yksityisellä sektorilla täyden hinnan. Tämä ei ole tasa-arvoista perhepolitiikkaa, vaan rakenteellista syrjintää, Forsgrén sanoo tiedotteessa.

Asiantuntija-arvioiden mukaan Kela-korvauksista hyötyisivät eniten hyvin toimeentulevat.

Hallituksen esitys etenee seuraavaksi eduskunnan täysistuntoon.